'Huis en auto kwijt bij opslag illegaal vuurwerk'

Brainiac

VWC lid
De politievakbond ACP verwacht dat minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) echt wat gaat doet met de resultaten en voorstellen uit een enquête onder agenten over het geweld tijdens de jaarwisseling. Als dat niet gebeurt, laat de bond het er zeker niet bij zitten, zegt voorzitter Gerrit van de Kamp.

1700 agenten vulden binnen vierentwintig uur de enquête in, velen ook met hun ervaringen van afgelopen jaarwisseling. Daaruit komt naar voren dat zij niet meer geloven dat de politiek iets voor ze gaat doen. "Dat is een harde conclusie. Maar we verwachten dat de minister hier zo snel mogelijk op reageert. Als de politiek ons weer laat zwemmen, dan gaan we ons met de achterban beraden wat we dan kunnen gaan doen", aldus Van de Kamp.

Uit de enquête blijkt onder andere dat er tijdens de jaarwisseling te weinig politiemensen beschikbaar waren en dat in sommige gevallen geen bijstand geleverd kon worden. Daarbij komt de politie middelen tekort, zoals tasers, uitschuifbare wapenstokken en bodycams. Deze middelen zitten al in de pijpleiding, maar dit laat volgens de politievakbond nog te lang op zich wachten. Daarbij is er een mentaliteitsprobleem in de maatschappij wat moet worden aangepakt bij de normen en waarden die kinderen leren op school.

Naast bovengenoemde punten zou illegaal vuurwerk onder de wet wapens en munitie moeten vallen, wat de politie extra handvatten geeft in de aanpak ervan. Ook auto's en woningen moeten worden afgepakt als hierin illegaal vuurwerk ligt opgeslagen. In Den Haag hebben ze nu genoeg om over na te denken in ieder geval.

Bron: Fok!

Het zware vuurwerk valt al onder de wapen en munitie wet dus daar zal weinig aan veranderen. Alleen het minder zware maar wel verboden knalvuurwerk valt hier niet onder maar daar ligt de echt oorzaak van dit probleem ook niet ben ik bang.

Auto's en woningen kunnen alleen worden afgepakt in het kader van de pluk-ze-wetgeving, lijkt mij.

Dat alleen wanneer er sprake is van voortvloeien uit wederverkoop.

Precies. Moet dan wel om heel grote jongens gaan.

Maar kennelijk is er iemand die in die enquete heeft geopperd dat elke vondst moet leiden tot dit soort maatregelen. Dan ben je wel behoorlijk wanhopig, in mijn ogen. Of de weg kwijt.

Kunnen wel zeiken, wees blij ze over illegaal vuurwerk hebben en niet consumenten vuurwerk.

Heb al jaren alleen legaal, maar laat volgende week voor de zekerheid het huis op naam van mijn vrouw zetten. En m'n auto gaat de deur uit, neem wel een lease-autootje ha ha ha.

Helemaal aan het doorslaan hier, mentaliteitsprobleem dat is echte probleem. Je kunt zo zwaar straffen als je wilt maar er wordt geen in inbraak, overval moord etc minder gepleegd.

ja ze snappen het gewoon niet al dat geweld heeft niks met vuurwerk te maken , vuurwerk is bijzaak . Kijk naar parijs elk jaar honderden auto branden opstootjes etc

Volgens mij word er teveel door een vuurwerkbril gekeken, als het illegale vuurwerk er niet is kunnen ze het ook niet om der oren krijgen en ja dan pakken ze wel een steen maar denk dat ze liever een steen hebben dan een cobra of een lawinepijl. Politie zit in het zelfde machteloze schuitje als wij vuurwerk liefhebbers zij en wij kunnen niks doen tegen het illegale vuurwerk dat misbruikt word, dan heb ik nog respect voor de politie dat zij wel wat ondernemen tegen het illegaal spul dan de (vuurwerk liefhebbers) die toch nog een karton illegaal stoken naast het legaal en er geen afstand van kunnen doen en bij legaal blijven. Een betere en gezonden traditie begint bij jezelf.

Back
Bovenaan