Vuurwerk in de Tweede Kamer

moontan

VWC lid
Ministerie van VROM publiceert kamerstukken over vuurwerk
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=16539

Onderstaand een publikatie van 27 april 2007 inzake de antwoorden van de Minister op de vragen die gesteld zijn door kamerlid van Velzen (SP) over de de handel in illegaal vuurwerk via het internet.

CITAAT

Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik U, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Van Velzen over de handel in illegaal vuurwerk via internet.
Met het beantwoorden van deze vragen wordt tevens ingegaan op de wens van de Kamer, zoals verzocht tijdens het Algemeen Overleg van 4 april jl., om nader geïnformeerd te worden over de aanpak van illegaal vuurwerk.


2060710690
Beantwoording kamervragen lid Van Velzen (SP) over de handel in illegaal vuurwerk via internet.

Vraag 1
Heeft u zicht op de wijze waarop in Nederland in illegaal vuurwerk gehandeld wordt? Kunt u een indicatie geven van het percentage dat op het internet verhandeld wordt? Hoeveel fte heeft u ter beschikking staan om juist deze handel via internet op te sporen? Vindt deze handel plaats via Nederlandse websites? Welke mogelijkheden heeft u om de hosts/providers van deze sites te vervolgen, zowel in binnen- als in buitenland?

Antwoord
Het is ons bekend dat er in Nederland een uitgebreide handel is in verboden consumentenvuurwerk. Deze handel geschiedt deels via internet (zowel Nederlandse als buitenlandse websites), deels via andere kanalen, zoals sportverenigingen, café’s, scholen en buurthuizen.
Hoe de verhoudingen liggen, is ons niet bekend. Het is aannemelijk dat de rol van internet groter wordt. Dit brengt mee dat het Openbaar Ministerie (OM) en de regionale politiekorpsen zich meer moeten en zullen gaan richten op de opsporing van degenen die zwaar verboden consumentenvuurwerk via internet aanbieden en kopen. Voor deze accentverschuiving is geen extra opsporingscapaciteit nodig, maar wel zullen de regiokorpsen hierbij hun krachten en deskundigheid moeten bundelen om een zo hoog mogelijk rendement van hun inspanningen te verkrijgen. Vervolging van de hosts of providers van de desbetreffende sites is zo dit al mogelijk zou zijn in onze ogen weinig zinvol, omdat dit enkel tot gevolg zou hebben dat de aanbieders uitwijken naar andere websites.

Vraag 2
Kunt u verklaren waarom er afgelopen jaar, hoewel het aanbod legaal 'zwaar' vuurwerk verruimd is, toch 33% meer illegaal vuurwerk in beslag is genomen? Heeft dit te maken met een verbeterde handhaving of duidt dit op een toename van de illegale handel? Is het waar dat de handel via internet toeneemt?

Antwoord
In 2005 heeft het Bestuurlijk Landelijk Overleg Milieuhandhaving (BLOM) een ‘Interventiestrategie Verboden consumentenvuurwerk’ vastgesteld. Die voorziet o.a. in gerichte toezichts- en opsporingsacties van alle bij de vuurwerkketen betrokken instanties, waaronder acties in samenwerking met de relevante Belgische en Duitse instanties. Wij hebben de indruk dat de toename van de hoeveelheid in beslag genomen verboden consumentenvuurwerk in 2006 hieraan in hoofdzaak is te danken. Dat er daarnaast ook sprake is geweest van een toename van de illegale handel, kan niet worden uitgesloten. Gegevens hierover zijn niet beschikbaar.

Vraag 3
Hoe vaak is in het afgelopen jaar proces-verbaal opgemaakt van handel in illegaal vuurwerk? Kunt u aangeven hoeveel veroordelingen hieruit zijn voortgekomen? Welke straf werd de veroordeelden opgelegd? Hoeveel van deze mensen waren reeds eerder veroordeeld? Hoeveel van deze veroordelingen hebben te maken met handel via internet?

Antwoord
In 2006 zijn er 525 processen-verbaal opgemaakt vanwege handel in illegaal vuurwerk, hetgeen leidde tot de instroom van 658 verdachten bij het OM (een proces-verbaal kan meerdere verdachten bevatten).


Hiervan zijn inmiddels 323 gevallen afgedaan middels een OM-transactie. In 180 gevallen heeft de rechter een straf opgelegd, waarbij het in 42 gevallen in ieder geval een gevangenisstraf betrof. Daarbij is één keer een jaar onvoorwaardelijke en één keer twee jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd. Op basis van het bedrijfsprocessensysteem COMPAS van het OM is het niet mogelijk om aan te geven in hoeveel gevallen mensen reeds eerder waren veroordeeld en of deze veroordelingen te maken hadden met handel via internet.

Vraag 4
Neemt de vraag naar illegaal zwaar vuurwerk toe nu er een verruiming is van het aanbod legaal zwaar vuurwerk? Zo ja, is dat een reden om de verruiming dit jaar terug te draaien?

Antwoord
In het eerdergenoemde rapport ‘Interventiestrategie Verboden consumentenvuurwerk’ zijn aanbevelingen gedaan om het gebruik van illegaal vuurwerk te beperken. Het verruimen van de mogelijkheid om, voor enkele specifieke soorten vuurwerk, legaal zwaarder vuurwerk toe te staan, vormde daar een onderdeel van. Er is geen relatie geconstateerd tussen het toelaten van “zwaarder” legaal vuurwerk en een toename in de vraag naar illegaal zwaar vuurwerk. Bedoelde aanbevelingen waren bij de wijziging van de ‘Regeling nadere eisen aan vuurwerk’ uitgangspunt. Daarnaast heb ik in mijn brief van 27 maart 2007 (Kamerstukken II 2006/07, 30 800 XI, nr. 87) geconcludeerd dat het nieuw toegestane vuurwerk geen bijdrage heeft gehad aan de stijging van het aantal letselgevallen.
Het weer verbieden van het in 2006 nieuw toegestane vuurwerk (cakeboxen en ratelbanden) is niet noodzakelijk en wordt dus niet overwogen.

Vraag 5
Heeft u het onderzoek naar de oorzaken van de stijging van 46% van het aantal vuurwerkslachtoffers tijdens de laatste jaarwisseling inmiddels afgerond? Zo ja, wanneer ontvangt de Kamer dit onderzoek?

Antwoord
In zijn brief van 22 januari 2007 (Kamerstukken II 2006/07, 30 800 XI, nr. 76) heeft mijn voorganger Staatssecretaris Van Geel toegezegd om uw Kamer te berichten zodra meer informatie naar aanleiding van het onderzoek naar de mogelijke oorzaken van de stijging van het aantal letselschades bekend is. Hij ging er daarbij van uit dat dit voor 1 april 2007 kon plaatsvinden. Inmiddels is uw Kamer bij mijn eerdergenoemde brief van 27 maart 2007 geïnformeerd. Dus conform de toezegging op tijd om te worden betrokken bij het Algemeen Overleg over externe veiligheid van 4 april 2007.

Vraag 6
Waarop baseert u uw opmerking dat een rechtstreeks verband tussen de stijging van 46% van het aantal mensen dat vanwege letsel door vuurwerk bij de spoedeisende hulp, en met het «zwaardere» legale vuurwerk onverwacht zou zijn, terwijl u tegelijkertijd stelt dat uit de gegevens van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat circa 20 % van deze personen aangaf dat het letsel door illegaal vuurwerk was veroorzaakt (vooral door Chinese vlinders en nitraat crackers)? (voetnoot 1 en 2)

Antwoord
In de brief van 22 januari 2007 is aangegeven dat, op grond van het door de VROM-Inspectie uitgevoerde onderzoek, geen enkel nieuw artikel is afgekeurd. Op grond van het onderzoek en gelet op de aard van de artikelen werd de verwachting uitgesproken dat het nieuw toegestane consumentenvuurwerk niet leidt tot extra onveiligheid. In de brief van 27 maart 2007 wordt daar in relatie tot het aantal letselgevallen op ingegaan en geconstateerd: “In de media is een relatie gelegd tussen het in 2006 nieuw toegestane vuurwerk en het hoger aantal letselgevallen. Gebleken is dat noch op grond van de letselcijfers, noch op grond van het productveiligheidsonderzoek een relatie met het nieuw toegestane vuurwerk te leggen valt. Derhalve is de conclusie gerechtvaardigd dat het nieuw toegestane vuurwerk (cakeboxen en ratelbanden) geen bijdrage heeft gehad aan de stijging van het aantal letselgevallen.”

Tot slot is het zo dat uit het onderzoek van de Stichting Consument en Veiligheid slechts volgt dat 20% van de slachtoffers heeft gezegd dat sprake is geweest van illegaal vuurwerk. Het is zeker niet zo dat uit het onderzoek volgt dat 80% van de letselgevallen met zekerheid is veroorzaakt door legaal consumentenvuurwerk.

Vraag 7
Kunt u de vragen 5 en 6 voor 4 april a.s. beantwoorden, zodat het kan worden betrokken bij het algemeen overleg over externe veiligheid?

Antwoord
In de brief van 27 maart 2007 aan uw Kamer wordt ingegaan op de vragen 5 en 6. Daarmee is aan uw wens tegemoet gekomen.

Vraag 8
Wat is uw reactie op een tv-programma ), waarin een journalist vrij gemakkelijk illegaal zwaar vuurwerk kon kopen, waaronder 6 inch Salutes mortierbommen met een effectbreedte van 150 à 300 meter? Wat is uw reactie op de bewering van de illegale handelaar dat hij in de 13 jaar dat hij in illegaal vuurwerk handelt, slechts 2 keer is gepakt, en dat hij na de tweede keer 4 à 5 maanden in bewaring heeft gezeten? Worden recidivisten extra in de gaten gehouden? Zo neen, waarom niet? Hoe vaak wordt dergelijk vuurwerk in beslag genomen? Wat is uw reactie op de zeer professionele wijze waarop potentiële klanten op met codes afgesloten internetsites terecht komen?

Antwoord
Het programma heeft ons gesterkt in de overtuiging dat de kans dat niet toegestaan zwaar vuurwerk in handen van particulieren komt, zoveel mogelijk moet worden beperkt. Het is daarom een goede zaak dat het OM en de betrokken opsporingsdiensten er alles aan doen om de pakkans te vergroten voor personen die willens en wetens zeer gevaarlijk vuurwerk aan de man brengen. Bijzondere aandacht wordt hierbij gegeven aan personen waarvan bekend is dat zij zich in het verleden met deze handel hebben bezig gehouden. Zoals reeds in het antwoord op vraag 2 is aangegeven, heeft dit ertoe geleid dat in 2006 meer verboden consumentenvuurwerk, waaronder veel zwaar vuurwerk, in beslag is genomen. In 2006 zijn er 835 inbeslagnemingen geweest van partijen vuurwerk. Dat waren er in 2005 nog maar 625. Dit betekent een stijging van meer dan 25%. Maar zolang nog mortierbommen en lawinepijlen onder het mom van ‘professioneel te gebruiken vuurwerk’, maar feitelijk als vuurwerk ten behoeve van particulier gebruik worden geïmporteerd en Nederlanders die zich voordoen als vertegenwoordiger van een bedrijf, bij Belgische vuurwerkwinkels dergelijk vuurwerk kunnen kopen, zal onvermijdelijk een bepaalde hoeveelheid van dat vuurwerk buiten het zicht van de overheid aan particulieren worden verkocht. Via internet of anderszins.

Vraag 9
Wat is uw reactie op de uitspraak van de woordvoerder van het Openbaar Ministerie (zie voetnoot 3) die aandacht vanuit de politiek voor dit probleem toejuicht en stelt dat er nog veel meer samenwerking nodig is tussen politie en andere diensten om dit serieuze probleem aan te pakken? Welke samenwerkingsverbanden bestaan er om illegale vuurwerkhandel aan te pakken? Deelt u de mening dat er voldoende handhavingcapaciteit is om de smokkel van en handel in illegaal zwaar vuurwerk tegen te gaan? Zo ja, betekent dit dat de handel in illegaal vuurwerk afneemt? Zo neen, hoeveel capaciteit gaat u toevoegen om de illegale handel in vuurwerk tegen te gaan?

Antwoord:
Met het besluit van het BLOM om de handel in verboden consumentenvuurwerk te benoemen tot een landelijke handhavingsprioriteit zijn het belang van dit probleem en de noodzaak van een gezamenlijke aanpak ervan tot uitdrukking gebracht. Onder leiding van de hoofdofficier van het Functioneel Parket en de inspecteur-generaal van de VROM-Inspectie wordt vanaf 2005 op diverse manieren aan die samenwerking gestalte gegeven. Zo worden door de Vliegende Brigade Vuurwerk, waaraan functionarissen van onder meer de VROM-Inspectie, de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de politie deelnemen, gezamenlijke controles verricht bij grote opslagen van vuurwerkbedrijven en bij vuurwerktransporten. Bij de VROM-IOD lopen enkele vuurwerkonderzoeken, waaronder het Landelijk Onderzoek Vuurwerk Import (LOVI). Genoemd onderzoek is bedoeld om vuurwerkstromen in kaart te brengen. Door het goed in kaart brengen van ketens en actoren kan een verantwoorde keuze worden gemaakt van te starten opsporingsonderzoeken. De VROM-IOD en interregionale milieuteams van de politie draaien mede op basis van LOVI gezamenlijke opsporingsonderzoeken, terwijl ook diverse regiokorpsen bij de opsporing samenwerken. Daarbij zijn diverse groothandelaren in beeld gekomen. Eén van deze groothandelaren, een bekende recidivist, is inmiddels tot twee jaar cel veroordeeld.
Tevens wordt gewerkt aan de totstandkoming van een digitaal ketendossier met bestuursrechtelijke en strafrechtelijke gegevens van diverse instanties met betrekking tot handelingen met verboden consumentenvuurwerk ter vergroting van de doeltreffendheid en doelmatigheid van toezicht en opsporing (zogenoemde pilot kruispuntbank vuurwerk).

Hoogachtend,
de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Dr. Jacqueline Cramer
 
Sjonge jonge, wat belachelijk zeg. Nu begint die hele vuurwerk discussie weer op te laaien.....
 
Erg informatief stukje Moontan! Enkele vragen die er worden gesteld zijn nog van redelijk niveau, en zouden ook mijn vragen zijn als ik deze mocht stellen.
Ik denk dat je hierook de boodschap uit kan halen, dat wij als websites steeds voorzichtiger moeten zijn. Met name de controle op handel via de websites, wij als eigenaren zijn toch verantwoordelijk wat er op je site gebeurd.
Ik ben benieuwd hoe de komende jaren er voor ons uit gaan zien.
 
Eindelijk eens een keer een fatsoenlijk en realistisch stuk uit de tweede kamer.
Niet zozeer gelijk veroordelend maar gewoon terug naar de feiten!
En gezien de antwoorden lijkt ie er ook nog wel wat van af te weten...
Goed stuk!
 
Dit is inderdaad een concreet en informatief stuk.
Wat ik wel jammer vind, de opzet van het verruimen van vuurwerknormen was om de import terug te dringen.
Nu er een stuk meer ongelukken zijn gebeurt gaat men meteen zeggen dat dit averrechts heeft gewerkt; meer import.
Ik wijt het verhoogd aantal ongelukken vanwege het slechte weer, het waaide erg hard. Vindt toch wel dat dit een belangrijke factor is.

En ze willen het nu op internet gaan aanpakken, ik wil wel eens weten hoe ze dat willen doen..
:bye:
 
Moontan bedankt, mooi stukje heb je weer gevonden en nog flink informatief ook. Zoals gezegd komen er toch juiste vragen in voor een zijn de antwoorden duidelijk genoeg en blijkt de heer van Velzen goed op de hoogte te zijn van alles.

Erg informatief stukje Moontan! Enkele vragen die er worden gesteld zijn nog van redelijk niveau, en zouden ook mijn vragen zijn als ik deze mocht stellen.
Ik denk dat je hierook de boodschap uit kan halen, dat wij als websites steeds voorzichtiger moeten zijn. Met name de controle op handel via de websites, wij als eigenaren zijn toch verantwoordelijk wat er op je site gebeurd.
Ik ben benieuwd hoe de komende jaren er voor ons uit gaan zien.

Inderdaad, de mensen achter de sites moeten alles controleren, als er sprake is van handel of aanleiding tot handel moet er worden ingegrepen. Hoe streng je daarin ook kan zijn, je kunt niet alles controleren, bijvoorbeeld een mail die via de site wordt verstuurd tussen leden is niet te controleren op handel.
Hoe het er wat dat betreft voor ons uit zal gaan zien is uiteraard afwachten, maar ik moet zeggen dat je op iedere site tegenwoordig optreding ziet tegen handel, dit was enkele jaren geleden allemaal nog niet zo strikt.
 
Erg intressant stukje info moontan met goeie info en correcte informatie :)

@ Lev-he

Als website ben je idd verantwoorlijk voor de informatie die je verschaft das ook de reden van regels op een site zoals handel in vw is verboden hier treden wij ook hard tegen op want ik zie niet graag onze site verdwijnen omdat er iemand wordt gepakt die op onze site voor 1000den euro aan vw heeft verhandeld. Dat is ook de reden dat zo iemand een keiharde ban van ons krijgt maar dat is op alle sites zo :)
 
Ik vind dit een nogal belangrijke passage uit het verhaal :

Dit brengt mee dat het Openbaar Ministerie (OM) en de regionale politiekorpsen zich meer moeten en zullen gaan richten op de opsporing van degenen die zwaar verboden consumentenvuurwerk via internet aanbieden en kopen


Ik vraag mij af hoe het OM en de politie te werk zullen gaan.
Volgens mij is dit alleen maar mogelijk via infiltratie.
Wat denken jullie?
 
Erg goed stuk.

Hoe politie en OM dit wil doen is denk ik alleen mogelijk door onnauwkeurigheid van handelaren. De nederlandse politie mag (volgens mij) niets uitlokken. Ze kunnen natuurlijk wel als er een (groot)vermoeden bestaat een kijkje komen nemen.

We zullen zien hoe alles verloopt, maar als je als site goed je regels naleefd hoef je denk ik niet bang te zijn dat je va het net verdwijnd.
 
Primair natuurlijk is dat de site goed zijn regels naleeft.
Dan is er niets aan de hand.
Maar ik denk toch aan infiltratie.
Want er is geen één handelaar die zijn handelswaar argeloos te koop aanbiedt op het net. Het zijn domme jongens,. die handelaren, lijkt mij.
 
Het ketenproject Illegaal Vuurwerk; gelezen in de Ketenkrant van april 2007.

Het doel van het ketenproject is om de hoeveelheid illegaal vuurwerk in Nederland in 2010 met 80% terug te hebben gebracht. Voor effectieve ketenhandhaving is het ontsluiten en uitwisselen van informatie essentieel . Het LOM-ketenproject Illegaal Vuurwerk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een digitaal ketendossier, een databank waar bestuurlijke en strafrechterlijke informatiestromen bij elkaar komen. Deze informatie is alleen voor geclassificeerde doelgroepen te bereiken.

Handhavers kunnen hiermee sneller en effectiever opereren. Dit ketendossier, dat vermoedelijk omstreeks 1 juli 2007 bij het Landelijk meld- en informatiepunt vuurwerk (LMIP) operationeel is, is een eerste stap om de weg naar een koppeling van allerlei gegevensbestanden met behulp van een digitale kruispuntbank.

In de pilot Kruispuntbank Vuurwerk participeert een groot aantal partijen: provincies en gemeenten, de VROM-inspectie, VROM-IOD, Inspectie V&W, Belastingdienst, Douane, KLPD en een aantal regiokorpsen politie.

Gehoopt wordt dat na deze pilot de volgende stappen kunnen worden gezet:

Aansluiten van gegevensbestanden van rijksinspecties, bijzondere opsporingsdiensten, Kamers van Koophandel en Rijksdienst voor het Wegverkeer op het LMIP.
Aansluiten van gegevensbestanden van alle gemeenten, milieudiensten en provincies op het LMIP.
Uitbreiding van LMIP met zoekfunctie en attenderingsfunctie in relatie tot alle aangesloten gegevensbestanden. Hiermee ontstaat een landelijke kruispuntbank voor de handhaving van vuurwerkregelgeving. (en andere milieuregelgeving), met alle mogelijkheden van dien.
De Ketenkrant voor milieuhandhavers is een uitgave van Landelijk Overleg Milieuhandhaving. April 2007. LOM-secretariaat Den Haag
 
Hoe politie en OM dit wil doen is denk ik alleen mogelijk door onnauwkeurigheid van handelaren. De nederlandse politie mag (volgens mij) niets uitlokken. Ze kunnen natuurlijk wel als er een (groot)vermoeden bestaat een kijkje komen nemen.
Klopt, de Nederlandse politie mag niets uitlokken zoals ze dat in bijvoorbeeld de VS doen. Ze mag echter wel een inval plegen of iets in die geest doen maar uitlokking is verboden.
 
Nouja...
De politie MAG wel uitlokken maaaaar het verkregen bewijs is dan nietig verklaard dus ze hebben er niets aan tenzij ze een grotere vis te pakken willen krijgen bijvoorbeeld want die hebben ze dan niet uitgelokt :)
:bye:
 
Man man man man, het is maar vuurwerk...!
De regering zou zich met belangrijkere dingen moeten bezig houden, zelfde geld voor de politie. Het gevaar van vuurwerk is groot, maar er is nog nooit iets heel ergs mee gebeurd (Enschede is een apart verhaal). In een aflevering over vuurwerk in het programma Undercover in Nederland dat jullie misschien nog wel kennen, word verteld dat dit vuurwerk door terroristen gebruikt kan worden om een hele straat op te blazen, dit dit geen vuurwerk meer is maar militair materiaal!:frusty: :bonk:
Houd je toch bezig met grote problemen, met vuurwerk is (naar mij weten) nog nooit iets groots mee opgeblazen, en zeker geen straat, dus zulke vergelijkingen vind ik ronduit dom. Vergelijk het met softdrugs; als je het legaal maakt verdwijnen de problemen en word de hype eromheen minder.
 
De overheid wil het illegale vuurwerk uit Nederland verbannen omdat er elk jaar veel ongelukken gebeuren.
Afgelopen jaarwisseling zelfs 2 dodelijke slachtoffers.

De overheid is van mening dat vuurwerk uit Belgie alleen maar geschikt is voor professioneel gebruik bij evenementen.
Er kleven veel gevaarsaspecten aan groot vuurwerk:

- onvoldoende maatregelen om omvallen bij afsteken te voorkomen.
- aansteken van verkeerde lont. (snellont) Door kort tijdsbestek worden lichaamsdelen getroffen door de effecten, wat tot ernstig letsel kan leiden.
- Ondeskundig vervoer en opslag van vuurwerk, waardoor het vuurwerk inwendig beschadigd kan raken. Bij het afsteken kan dit ook tot ernstig letsel leiden.
 
het is voor ons niet leuk dat ze er zo mee bezig zijn de afgelopen jaren.. maar er zit niks op dan het maar te accepteren.. het gaat voor ons gewoon moeilijker worden om aan de spullen te komen....maar goed als we het willen hebben komen we er toch wel aan niet...
 
Ja klopt.
En ik had een rapport gelezen over 2005, men schatte dat er 15% van de complete vuurwerkhandel in beslag was genomen.
Dit zou in 2006 al 85% moeten zijn geweest. Dat is sowieso al totaal niet gehaald.
Bovendien hebben ze geen flauw idee hoeveel de complete vuurwerkhandel is. Dus als ze het over 80% hebben, wordt er misschien nog steeds meer vuurwerk succesvol binnengesmokkeld dan opgepakt.:wink:
:bye:
 
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2007

Den Haag, 27 maart 2007

In zijn brief van 22 januari 2007 (Kamerstukken TK 2006–2007, 30 800 XI, nr. 76) zegde mijn voorganger, staatssecretaris Van Geel, Uw Kamer toe om voor 1 april 2007 met een nadere analyse te komen met betrekking tot de stijging van het aantal letselgevallen als gevolg van vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Samen met de Stichting consument en veiligheid, branchepartijen, de Raad Nederlandse Detailhandel, Vereniging Nederlandse Gemeenten, de VROM Inspectie, het Openbaar Ministerie, de politie en vuurwerkdeskundigen zijn de verschillende mogelijke oorzaken bestudeerd aan de hand van verzamelde cijfers over letseloorzaken, weersomstandigheden, productgegevens, handhavingsresultaten en handelsgegevens.

De genoemde partijen zijn gezamenlijk tot de volgende conclusies gekomen:
• Hoewel er over een langere termijn bekeken nog niet direct sprake is van een trendbreuk, is de stijging van het aantal letselgevallen tijdens de laatste jaarwisseling fors ten opzichte van de twee voorgaande jaren.
• Door een combinatie van harde wind, een te beperkt gebruik van adequate afsteekhulpmiddelen en de fysieke afmetingen van pijlen, hebben vuurpijlen deze jaarwisseling een fors aandeel gehad in de stijging van het aantal letselgevallen. Vuurpijlen werden door de harde wind eenvoudig uit de koers geblazen of de instabiele of niet geschikte afvuurvoorziening werd omgeblazen.
• In beperkte mate is de sterke wind in combinatie met siervuurwerk of wegwaaiend knalvuurwerk verantwoordelijk voor de stijging van het aantal slachtoffers.
• Vanuit de handhavingspartners wordt aangegeven dat er sprake is van een toename van baldadig gedrag en vandalisme met illegaal (knal)vuurwerk, ondanks de grote inspanningen om dit soort vuurwerk op te sporen en in beslag te nemen. Daar komt bij dat het illegale knalvuurwerk steeds meer kruit bevat en daardoor gevaarlijker wordt. Met name het naar omstanders en passanten gooien van illegaal knalvuurwerk leverde een belangrijke bijdrage in de stijging van het aantal letselslachtoffers.
• De jaarlijkse campagne over de gevaren van vuurwerk heeft ook dit jaar plaatsgevonden. Deze campagne is dit jaar bewust gericht op de belangrijkste doelgroep, de jeugd van 10 tot 19 jaar, en heeft vooral op internet plaatsgehad. Uit evaluatieonderzoek is gebleken dat de campagne, met tips over veilig afsteken van vuurwerk, binnen de doelgroep goed heeft gescoord (ruim 80% van de doelgroep is bereikt) en redelijk effectief is geweest (kennis van de tips ligt rond de 50%, naleven van de tips ligt rond de 30%). De matige naleving van de tips wordt geweten aan het niet eenvoudig beschikbaar stellen van de hulpmiddelen die in de tips worden genoemd.
• De consequentie van de opzet van de campagne (focus op doelgroep 10 tot 19 jaar) is echter wel dat de campagne voor het grotere publiek veel minder goed zichtbaar geweest en een andere belangrijke doelgroep (leeftijd 20 jaar en ouder) niet is benaderd met de boodschap over veilig gebruik van vuurwerk.
• In de media is een relatie gelegd tussen het in 2006 nieuw toegestane vuurwerk en het hoger aantal letselgevallen. Gebleken is dat noch op grond van de letselcijfers, noch op grond van het productveiligheidsonderzoek een relatie met het nieuw toegestane vuurwerk te leggen valt. Derhalve is de conclusie gerechtvaardigd dat het nieuw toegestane vuurwerk (cakeboxen en ratelbanden) geen bijdrage heeft gehad aan de stijging van het aantal letselgevallen. Wel is er, los van de discussie over letselcijfers, een discussie geweest met deskundigen en de branche over de hoek waaronder de effecten van een cakebox worden weggeschoten. Als gevolg daarvan is besloten om nu in de regelgeving vast te leggen hoe groot die hoek maximaal mag zijn.

Op grond van deze conclusies zijn door de betrokken partijen de volgende oplossingen benoemd:
• Afsteekhulpmiddelen moeten eenvoudig beschikbaar zijn voor de consument. Het gaat dan om stabiele afvuurinrichtingen voor met name de grotere vuurpijlen, maar ook om afsteeklonten. Zo kan het via de vuurwerkcampagne uitgedragen gewenste gedrag door de consument eenvoudig worden omgezet in daden. In regelgeving zal worden vastgelegd dat de aanbieder van het vuurwerk adequate afsteekhulpmiddelen beschikbaar stelt.
• De voorlichtingscampagne over de gevaren van vuurwerk zal zich ook op het brede publiek moeten blijven richten, waarbij zo veel mogelijk aangesloten wordt op het gedrag van een specifieke doelgroep. De Stichting consument en veiligheid en de branchepartijen gaan samenwerken om het bereik van de campagne te verbeteren.
• Er zal nader onderzoek worden opgezet om na te gaan hoe de vluchtstabiliteit van vuurpijlen kan worden verbeterd. Dit zal voor de komende jaarwisseling echter nog niet kunnen zijn omgezet in concrete maatregelen, omdat het vuurwerk voor de komende jaarwisseling nu besteld wordt.
• De handhavingsinspanningen zullen gecontinueerd worden. Zoals in de brief van 22 januari 2007 reeds is aangekondigd, zal het Openbaar Ministerie (functioneel parket) in het kader van de interventiestrategie verboden consumentenvuurwerk (Kamerstukken TK 2005–2006, 22 343, nr. 117) extra inspanningen gaan leveren terzake het via internet aanbieden van illegaal vuurwerk.

Met alle betrokken partijen is afgesproken om op korte termijn de concrete uitwerking van de bovenstaande punten ter hand te nemen zodat de verbeteringen voor de komende vuurwerkperiode zullen zijn doorgevoerd.

Dit betekent dat ik de regelgeving op de aangegeven onderdelen zal wijzigen, financiële middelen voor de vuurwerkcampagne voor de komende jaarwisseling beschikbaar zal stellen en onderzoek naar vluchtstabiliteit zal initiëren. Het weer verbieden van het in 2006 nieuw toegestane vuurwerk (cakeboxen en ratelbanden) is niet noodzakelijk en wordt derhalve niet uitgevoerd.
Van de marktpartijen verwacht ik een bijdrage aan de voorlichting in de vorm van kennis, mensen en middelen.
Van de in het Landelijke Overleg Milieuhandhaving participerende handhavingspartners verwacht ik een nauwe samenwerking om met hoge prioriteit de opsporing van illegaal (knal)vuurwerk voort te zetten.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer
 
• Er zal nader onderzoek worden opgezet om na te gaan hoe de vluchtstabiliteit van vuurpijlen kan worden verbeterd. Dit zal voor de komende jaarwisseling echter nog niet kunnen zijn omgezet in concrete maatregelen, omdat het vuurwerk voor de komende jaarwisseling nu besteld wordt.


vuurpijlen? afschaffen die dingen. Een van de meest onvoorspelbare stukken vuurwerk. Stijgt ie wel op, gaat ie wel mooi recht omhoog, knalt er niet een windvlaag tegen zodat ie uit zn baan geraakt, ontploft ie niet direct.. Allemaal zaken die je normaal gezien niet , of nouwelijks bv bij shells hebt.

Het alternatief voor dit zouden dus mortierkitjes moeten zijn! tot bijvoorbeeld een 2.5inch.
 
Het verbaast mij niets dat er zoveel ongelukken met vuurpijlen gebeuren en dat het zoveel extra aandacht van de overheid krijgt.
Zelf ben ik overigens wel een liefhebber van vuurpijlen.
Op oudejaarsavond steek ik ze altijd af tussen 22.00-23.00 uur.
Op een veilige plaats, om ongelukken te voorkomen.
En om rustig te kunnen genieten.

:bye:
 
Back
Bovenaan