E-mail Eindhovens Dagblad n.a.v. artikel "Massale steun voor vuurwerkverbod"

Sniper

VWC lid
E-mail Eindhovens Dagblad n.a.v. artikel "Massale steun voor vuurwerkverbod"

Op Zaterdag 15/01/11 stond een groot artikel in het Eindhovens Dagblad met de titel "Massale steun voor vuurwerkverbod".

Volgens het artikel is een meerderheid van de bevolking voor een vuurwerkverbod.
Ook een verwijzing naar een vervolgpagina met daarop een klein 15-tal geplaatste reacties hierop liet weinig goeds zien. De geplaatste reacties waren bijna allemaal negatief, op een 3 tal positieve reacties na.

Natuurlijk kon ik het niet laten om een e-mail naar de redactie van het Eindhovens Dagblad te schrijven hierover. Nu maar hopen dat ze hem ook plaatsen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als groot vuurwerkliefhebber ben ik het gehele jaar met vuurwerk bezig en kijk ik uit naar die ENE dag in het jaar dat het mag. Met krommende tenen heb ik sommige reacties in het ED van zaterdag 15 januari gelezen en wil ik hierop graag reageren.

Vernielingen komen niet alleen met oud en nieuw voor, maar het hele jaar door. Vuurwerk is ook niet de oorzaak van de vernielingen, de mentaliteit van de vernielers zelf is het probleem! Vuurwerk is slechts een hulpmiddel, een gereedschap bij het vernielen. Het opgeblazen bushokje had ook door een baksteen vernield kunnen worden. Even voor de duidelijkheid: Een echte vuurwerkliefhebber vernielt niets en gaat normaal met vuurwerk om! De vernielingen zijn ook de vuurwerkliefhebbers een doorn in het oog. Niet alleen wordt onze hobby in een kwaad daglicht gezet, een roep om een vuurwerkverbod wordt hierdoor ook steeds luider. Op diverse vuurwerkfora op het web worden initiatieven ontplooid ( zoals de campagne “I love fireworks, slopen is niet stoer!” ) om het vandalisme tegen te gaan.

Daarnaast zal een verbod op het afsteken van vuurwerk de vernielingen niet stoppen. Legaal Nederlands vuurwerk is simpelweg niet krachtig genoeg om hiervoor gebruikt te worden. Het vuurwerk wat gebruikt wordt voor het vernielen van straatmeubilair komt uit het buitenland. Door een verbod op de verkoop van legaal vuurwerk, zal de toestroom van illegaal vuurwerk alleen maar meer worden! Niet een verbod maar meer blauw op straat, verbeterde voorlichting en hogere straffen zijn nodig!

Een ander argument wat vaak genoemd wordt zijn de gewonden tijdens de jaarwisseling. Natuurlijk is iedere gewonden er één teveel. Vaak is echter onwetendheid, gestunt / geëxperimenteer en/of het niet opvolgen van de gebruiksaanwijzing de grootste oorzaak van ongelukken. Daarbij zijn legio activiteiten gevaarlijker (denk aan een groot aantal sporten waarbij ongelukken en blessures regelmatig voorkomen). Ook hier zou meer voorlichting door mensen die hier ook echt daadwerkelijk verstand van hebben zou al een hele verbetering zijn.

Er zijn ook mensen die pleitten voor een gemeentelijk georganiseerde vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling. Dit is simpelweg niet haalbaar! Er zijn zo’n 430 gemeenten in Nederland en maar een kleine 150 gediplomeerde bezigers (pyrotechnici). Dat is probleem 1 en dan nog niet te spreken over wat er gebeurt als er zoveel honderden, zo niet duizenden, (dronken) mensen op één plek aanwezig zijn. Wie gaat de orde op deze plekken handhaven (en dan nog niet te spreken over de rest van de stad, waar vandalen dan gewoon hun gang kunnen gaan)?? De politie? Bij de oudejaarsviering in Rotterdam afgelopen jaarwisseling zijn zo’n 1100 agenten ingezet, de politie heeft simpelweg te weinig capaciteit om dit in het hele land te doen! Nou leuk, zo’n jaarwisseling. Staan te dringen tussen de dronken mensen en vechtpartijen die regelmatig uitbreken (neem een gemiddelde zaterdagavond op het Stratumseind als klein voorbeeld hiervan)… Nee dank u, mij niet gezien!

Kortom een verbod is niet de oplossing. Ik heb alle respect voor de meningen van anderen, maar dat moet wel van twee kanten komen. Gun iedereen zijn verzetje, die ene dag in het jaar. Met verbetering van de voorlichting, meer blauw op straat en verhoging van de straffen op misbruik van vuurwerk komen we al een heel eind!

Met vriendelijke groet

Massale steun voor vuurwerkverbod

Het gaat om het onderstaande artikel en volgens mij klopt die hele stemming voor geen meter, maar dat gevoel heb ik al snel bij een enquete over een vuurwerkverbod :mad:

door Chris Paulussen. zaterdag 15 januari 2011 | 07:00

EINDHOVEN - Een verbod op particulier vuurwerk kan op massale steun rekenen. Duizenden lezers reageerden de afgelopen dagen op een oproep van het ED om hun mening hierover kenbaar te maken. De uitkomst: tweederde is voor een vuurwerkverbod voor particulieren.

Ruim 2.300 mensen brachten hun stem uit via de poll op ed.nl. Nog eens vijfhonderd lezers reageerden per brief, e-mail of in het forum op ed.nl. De uitslag is niet representatief, maar duidelijk is dat veel mensen meer dan genoeg hebben van de overlast door vuurwerk.

Die conclusie wordt ondersteund door de toelichting in veel reacties. Naast de lawaaioverlast voor mens en dier worden schade, verspilling, luchtverontreiniging en het risico van verwondingen aangevoerd als belangrijkste argumenten.

Opmerkelijk is dat bijna niemand vindt dat particulieren ongestuurd hun gang moeten kunnen blijven gaan met vuurwerk. Ook de meeste tegenstanders van een verbod vinden dat maatregelen moeten worden genomen om overlast en schade te beperken. Zij pleiten voor harder optreden tegen illegaal vuurwerk en een beperking van de periode waarin het vuurwerk mag worden afgestoken, bijvoorbeeld van tien uur op oudejaarsavond tot twee uur in de nieuwjaarsnacht. Ook gaan stemmen op om particulieren op een daarvoor aangewezen terrein onder toezicht vuurwerk te laten afsteken.

De massale steun voor het verbieden van particulier vuurwerk betekent niet dat de meesten geen vuurwerk willen tijdens de jaarwisseling. De meeste mensen hebben wel moeite met harde knallen, maar vinden siervuurwerk mooi. Er is veel enthousiasme voor het georganiseerd afsteken van vuurwerk - bijvoorbeeld door de gemeente, zoals dat ook in andere landen gebeurt. Aanleiding voor de peiling van het ED is het initiatief van burgemeester Wilma Verver van Schiedam om de discussie over een vuurwerkverbod te openen. De meningen van de burgemeesters in Zuidoost-Brabant daarover lopen uiteen.

Bron : http://www.ed.nl/mening/7971634/Massale-steun-voor-vuurwerkverbod.ece

Via deze link kun je ook en mening neerzetten, dus heren laat maar horen wat jullie ervan vinden :)

Mijn reactie:

Zo, ik laat ook maar wat horen. Dat alcohol en vuurwerk niet samen gaan is maar al te duidelijk te zien in het bovenstaande filmpje. Ook dragen de mensen geen vuurwerkbril. Als je deze 2 meest simpele dingen nou eens uitvoert, dan is er al een stuk minder heisa. Het meeste vuurwerk waar prullenbakken mee gesloopt worden, is niet legaal. Ik durf er een weddenschap op te zetten, dat het vuurwerk uit Nederland geen schade aanricht aan het straatmeubilair. Nog een punt, de 'rode drab' zorgt voor geluk in het nieuwe jaar. Als mensen dit niet opruimen wordt het toch wel door de gemeente opgeruimd. Ik begrijp dus de heisa niet.

Een discussie over het onderwerp vind ik op zich goed. Wat ik in dit geval, maar in verreweg de meeste gevallen erg verontrustend vind is dat media herhaaldelijk rommelt met statistieken en beeldvorming. Zo startte de Telegraaf een poll over het vuurwerkverbod, waarbij de stand vanaf de eerste stemmen tot vele duizenden stemmen verder op 39%/61% bleef staan. Vragen hierover aan de redactie werden niet beantwoord.

Het ED maakt zich nu dus ook schuldig aan stemmingmakerij met deze "special". Gelukkig weten de meesten mensen hoe de moderne media in elkaar steken en nemen de opmerkingen dus met een korrel zout. Desondanks is gezond en onderbouwd verweer bijzonder noodzakelijk, want veel mensen zijn geneigd om bepaalde uitingen, als ze maar vaak genoeg worden gedaan, over te nemen als feit.

De brief van Sniper is een zeer goed voorbeeld van hoe wij op gefundeerde wijze effectief tegengas kunnen geven. Het zet mensen toch aan het denken als je bepaalde feiten onder de aandacht brengt.

Laten we tenslotte niet vergeten hoe de moderne media werken. Was het vroeger een bijna ideëel streven naar het opduiken van feiten en gebeurtenissen en deze aan de man te brengen, tegenwoordig gaat het allemaal om overleven. Geld dus! Hoe meer aandacht, hoe beter de (losse) krantenverkoop. Niets verkoopt beter dan het uitgebreid optekenen van een negatieve gebeurtenis waar nog eens extra negatieve gegevens of stellingen in verwerkt zijn. Lekker onrust scheppen en laat de mensen (de lezers) maar ruzie maken. ZOLANG ZE ONZE KRANT MAAR LEZEN. En dit alles dus ook over de ruggen van vuurwerkliefhebbers.

Cameo

Het vreemde is dat de poll op vrijdagmorgen op 56% voor en 44 % tegen een verbod stond en dat de poll daarna ineens weg was.Vervolgens wordt er geroepen dat 2/3 van de mensen voor een verbod zou zijn.Lijkt me dus dat er met de cijfertjes heel creatief is omgegaan.

Goed gedaan Sniper! Ik las gisterochtend ook ( op de voorpagina zelfs ) dat er 2/3 van de stemmers VOOR een vuurwerkverbod zou zijn. Ik ging wat rond zoeken want ik schrok hier toch best wel van.
Al snel merkte ik op dat het tekstdoel totaal niks met opiniëren te maken heeft, maar dat de auteur enkel probeert de lezers te overtuigen. Op ed.nl vond ik dan ook het volgende artikel:

De auteur Arjen Vos is voorstander van een vuurwerkverbod en is chef nieuwsdienst bij deze krant:

Goed. Laten we de feiten eens even onder ogen zien.

Afgelopen jaarwisseling had ons jaarlijkse gedoe met vuurwerk onder meer de volgende consequenties:

-Twee tienerdoden.

-Vele gewonden, niet zelden ernstig.

-Nog veel meer branden en brandjes.

-Voor miljoenen euro’s schade aan vuilnisbakken, straatnaambordjes en ander straatmeubilair -op onze gezamenlijke kosten te repareren.

-Dieren die in paniek raken en niet weten waar ze het zoeken moeten. -Mensen, niet eens per se oud, die niet buiten durven te komen.

-Een hoop rotzooi op de stoep, want niet elke vuurwerkliefhebber is zo attent de rommel na zijn pleziertje op te ruimen.

-Tig keer meer fijnstof in de lucht dan normaal, wat zelfs smogvorming tot gevolg heeft.

En dat alles voor een half uurtje ‘lol’ tijdens de jaarwisseling.

Hoewel, die herrie mag om onduidelijke redenen op oudjaarsdag al om 10.00 uur ’s ochtends beginnen. En in bepaalde wijken in onder meer Eindhoven en Helmond was het geknal zelfs al maanden te horen.

Punt, zou ik willen zeggen. Want volgens mij is er maar een conclusie mogelijk als je de gevolgen van vuurwerk zo eens overziet: verbieden die rommel! Zet een streep door de rotjes, rollen en bommen. En ook door dat sneue gehannes met pijlen, flessen en sigaren door pubers en -misschien nog wel erger- vaders die zich zo nodig weer even jong moeten voelen. Ouders die daarmee dus weer het slechte voorbeeld geven aan hun kinderen. En dan heb ik het nog niet eens over het belachelijke bedrag dat in ons land in een mum van tijd de lucht wordt ingeknald. Afgelopen jaarwisseling ging het om zeventig miljoen euro! Dat is tien keer de opbrengst van Serious Request, en op dat bedrag ten behoeve van aidswezen in Afrika waren we vorige maand maar al te trots.

Ik ben trouwens niet tegen elke vorm van vuurwerk. Waarom houden we in plaats van dat individuele geklungel niet gewoon in elke gemeente één groot vuurwerk? Door professionals samengesteld en afgestoken. Dat is veiliger, goedkoper en heel veel mooier. Daarvan kan iedereen genieten, ook degenen die nu een hekel hebben aan het geknal in de eerste uurtjes van 1 januari.

Een collega meent dat het om een echte Nederlandse traditie gaat. Hij vergelijkt het zelfs met Sinterklaas, dat verbieden we toch ook niet? Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op, want van Sinterklaas heeft niemand last.

Vuurwerk tijdens de jaarwisseling mag dan wel een traditie zijn, dat betekent nog niet dat je nooit meer mag nadenken over de zin en onzin ervan. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat heel veel mensen blij zouden zijn met een verbod op particulier vuurwerk. Waar wachten we nog op? Wie durft een einde te maken aan deze gevaarlijke, dure en ongezonde onzin?

In dit artikel merkte ik direct al een drogreden op: Er wordt gesproken van: 'het geknal wat zelfs weken of maanden van te voren al aan de gang is.' Het vuurwerk mag dan nog niet eens verkocht worden dus die vent weet niet waar die over praat :bonk:
Ik hoop dan ook dat er eindelijk eens gehoor wordt gegeven aan een positief stukje tekst over vuurwerk, ipv al dat negatieve.

Ik heb overlast van in de hondenpoep trappen en het eindeloze geblaf. Verbieden die beesten?
Kort door de bocht, die gozer. Pak degenen aan die zich misdragen...
Die vent werd vroeger zeker mishandeld door z'n eigen ouders.
Geloof me, over 30 jaar ofzoiets zullen er een hoop azijnzeikers minder zijn, omdat die mensen WEL een jeugd hebben gehad, en uiteraard plezier van vuurwerk.

Grootste oorzaak van mogelijk vuurwerkverbod: snotaapies die na school op willen scheppen door een prullenbak/bord op te blazen.
Noem me maar NSBer, maar als ik dat zie gebeuren bel ik echt de politie.

Heb jij nog iets mogen vernemen van deze krant ?

Op Zaterdag 15/01/11 stond een groot artikel in het Eindhovens Dagblad met de titel "Massale steun voor vuurwerkverbod".

Volgens het artikel is een meerderheid van de bevolking voor een vuurwerkverbod.
Ook een verwijzing naar een vervolgpagina met daarop een klein 15-tal geplaatste reacties hierop liet weinig goeds zien. De geplaatste reacties waren bijna allemaal negatief, op een 3 tal positieve reacties na.

Ach, al die zogenaamde polls die voor de hele bevolking zouden spreken...kul allemaal...vooral de tegenstanders laten zich horen en dan blijkt ineens 60% tegen te zijn en dat is dan representatief.....
Vuurwerk zal wel een HOT (media) item blijven de komende jaren. Elk jaar zal men erop terug komen...dit jaar heb ik overigens niets vernomen van onze Soester Burgermeester, die vorig jaar degene was die de discussie aanzwengelde...voor het eerst.
Beetje boter op het hoofd hebben we allemaal wel want we roepen om het hardst pak die legale handel aan maar er zullen maar weinig van ons zijn, die alleen maar Nederlands spul thuis hebben liggen.... :p
Wel slopen we er niets mee en gaan er verstandig mee om, wij zijn immers liefhebbers, geen slopers. (dat is op andere fora wel anders)
Wel kan ik inkomen dat men zich stoort aan de harde knallen want wat sommige stukken vuurwerk aan knal kunnen voortbrengen...niet normaal meer, valt bij mij ook niet meer onder de noemer vuurwerk...dat mensen zich daaraan storen kan ik goed begrijpen...:shocked:

Een discussie over het onderwerp vind ik op zich goed. Wat ik in dit geval, maar in verreweg de meeste gevallen erg verontrustend vind is dat media herhaaldelijk rommelt met statistieken en beeldvorming. Zo startte de Telegraaf een poll over het vuurwerkverbod, waarbij de stand vanaf de eerste stemmen tot vele duizenden stemmen verder op 39%/61% bleef staan. Vragen hierover aan de redactie werden niet beantwoord.

Het ED maakt zich nu dus ook schuldig aan stemmingmakerij met deze "special". Gelukkig weten de meesten mensen hoe de moderne media in elkaar steken en nemen de opmerkingen dus met een korrel zout. Desondanks is gezond en onderbouwd verweer bijzonder noodzakelijk, want veel mensen zijn geneigd om bepaalde uitingen, als ze maar vaak genoeg worden gedaan, over te nemen als feit.

De brief van Sniper is een zeer goed voorbeeld van hoe wij op gefundeerde wijze effectief tegengas kunnen geven. Het zet mensen toch aan het denken als je bepaalde feiten onder de aandacht brengt.

Laten we tenslotte niet vergeten hoe de moderne media werken. Was het vroeger een bijna ideëel streven naar het opduiken van feiten en gebeurtenissen en deze aan de man te brengen, tegenwoordig gaat het allemaal om overleven. Geld dus! Hoe meer aandacht, hoe beter de (losse) krantenverkoop. Niets verkoopt beter dan het uitgebreid optekenen van een negatieve gebeurtenis waar nog eens extra negatieve gegevens of stellingen in verwerkt zijn. Lekker onrust scheppen en laat de mensen (de lezers) maar ruzie maken. ZOLANG ZE ONZE KRANT MAAR LEZEN. En dit alles dus ook over de ruggen van vuurwerkliefhebbers.

Cameo

Ik heb overlast van in de hondenpoep trappen en het eindeloze geblaf. Verbieden die beesten?
Kort door de bocht, die gozer. Pak degenen aan die zich misdragen...
Die vent werd vroeger zeker mishandeld door z'n eigen ouders.
Geloof me, over 30 jaar ofzoiets zullen er een hoop azijnzeikers minder zijn, omdat die mensen WEL een jeugd hebben gehad, en uiteraard plezier van vuurwerk.

Grootste oorzaak van mogelijk vuurwerkverbod: snotaapies die na school op willen scheppen door een prullenbak/bord op te blazen.
Noem me maar NSBer, maar als ik dat zie gebeuren bel ik echt de politie.

Over 30 jaar zullen er zeker een hoop azijnzeikerds minder zijn, omdat er dan een hele hoop daarvan dood zijn. Dus.
Maar over azijnzeikerds gesproken, ik heb ook een soort geval meegemaakt, dat ik op een paar dagen na Nieuwjaar nog een paar rotjes en pijlen over had en deze af stak, komt een van m'n achterburen naar mij toe om te zeggen of ik daar mee op wilde houden omdat hij zich de tyfes schrok, iets wat ik me niet kon voorstellen, omdat het om gewoon Nederlands consumenten vuurwerk betrof, zo hard gingen die sierpijlen en rotjes niet.
Nu heb jij het dan over honden en hondengeblaf, maar wat ik van zomer heb meegemaakt is nog veel erger, die desbetreffende achterbuur had in z'n schuur een hele irritante vogel die van s'morgens vroeg wanneer het licht begon te worden tot s'avonds dat het donker werd aan een stuk door eindeloos lang lag te "futen" ja zo klonk dat geluid wat die rot vogel maakte, het ging zo eindeloos door met "fuut" "fu-fuut" en dat elke dag maar weer aan, ik werd er op het laatst er gek van, ik raakte er op een gegeven moment er zo van in de stress dat ik er gewoon overspannen van werd, met alle vervelende gevolgen van dien. En als ik daar wat van zei, dan zei die man tegen me: "DAAR HEB IK GEEN BOODSCHAP AAN!!"
En dat mag zeker wel en nu loopt ie op mij te KK-ren (sorry! maar ik heb er geen ander woord voor helaas, want zo hoog zit het me nog), dat ik op 2 januari 2 sierpijlen afsteek en een paar rotjes!
En daarna hoort ie mij het hele jaar niet meer.
Ik kan hier echt zo RAZEND om worden.

Begrip hebben voor iemands mening is nog tot daar aan toe, maar ik heb GEEN begrip voor zeikerds die een vuurwerkverbod willen en helemaal niet voor de genoemde achterbuur met z'n rot vogel.

Overgens heb ik nu gelukkig geen last meer van dat beest, wat er mee gebeurd is weet ik niet maar ik heb hem gelukkig een heletijd niet meer gehoord, het was zo van de een op de andere dag stil daar, dus ik denk dat ie dood is.

Over 30 jaar zullen er zeker een hoop azijnzeikerds minder zijn, omdat er dan een hele hoop daarvan dood zijn. Dus.
Maar over azijnzeikerds gesproken, ik heb ook een soort geval meegemaakt, dat ik op een paar dagen na Nieuwjaar nog een paar rotjes en pijlen over had en deze af stak, komt een van m'n achterburen naar mij toe om te zeggen of ik daar mee op wilde houden omdat hij zich de tyfes schrok, iets wat ik me niet kon voorstellen, omdat het om gewoon Nederlands consumenten vuurwerk betrof, zo hard gingen die sierpijlen en rotjes niet.
Nu heb jij het dan over honden en hondengeblaf, maar wat ik van zomer heb meegemaakt is nog veel erger, die desbetreffende achterbuur had in z'n schuur een hele irritante vogel die van s'morgens vroeg wanneer het licht begon te worden tot s'avonds dat het donker werd aan een stuk door eindeloos lang lag te "futen" ja zo klonk dat geluid wat die rot vogel maakte, het ging zo eindeloos door met "fuut" "fu-fuut" en dat elke dag maar weer aan, ik werd er op het laatst er gek van, ik raakte er op een gegeven moment er zo van in de stress dat ik er gewoon overspannen van werd, met alle vervelende gevolgen van dien. En als ik daar wat van zei, dan zei die man tegen me: "DAAR HEB IK GEEN BOODSCHAP AAN!!"
En dat mag zeker wel en nu loopt ie op mij te KK-ren (sorry! maar ik heb er geen ander woord voor helaas, want zo hoog zit het me nog), dat ik op 2 januari 2 sierpijlen afsteek en een paar rotjes!
En daarna hoort ie mij het hele jaar niet meer.
Ik kan hier echt zo RAZEND om worden.

Begrip hebben voor iemands mening is nog tot daar aan toe, maar ik heb GEEN begrip voor zeikerds die een vuurwerkverbod willen en helemaal niet voor de genoemde achterbuur met z'n rot vogel.

Overgens heb ik nu gelukkig geen last meer van dat beest, wat er mee gebeurd is weet ik niet maar ik heb hem gelukkig een heletijd niet meer gehoord, het was zo van de een op de andere dag stil daar, dus ik denk dat ie dood is.

Tijd om eens lekker op de koffie te gaan met die achterbuur dus :)
Ik hoor et al weer

Laat die mensen nou eens logisch denken, als er zo'n grote meerderheid het eens is met het vuurwerkverbod. Waarom wordt er dan voor 65 miljoen euro elk jaar aan vuurwerk gekocht en afgestoken?

Heb jij nog iets mogen vernemen van deze krant ?
Tot op heden heb ik (nog) niets gehoord. Dus denk ook niet dat er nog iets van komt, of het moet er aanstaande zaterdag in staan, dat is een dikkere uitgave waarin het 'Opinie' onderdeel altijd staat. Ben benieuwd.

Laat ons nu ook eens voor een dag kind zijn! (ow wacht, ik ben pas 15...)
De overheid begint steeds gekker te worden...
Blijf van mijn hobby/obssesie af alsjeblieft!
Mocht er toch een verbod komen, dan ga ik massaal cobra 6 halen!:devil:(en dat meen ik)

De media moet weer eens gaan stoken, de kans dat er een algemeen verbod komt is klein, aangezien de regering aardig wat belasting krijgt van de vuurwerkverkoop. Zoals dividend belastingen,winst belasting, kosten om het vuurwerk het land in te krijgen noem maar op. Ik wed ook dat als je over het belgische vuurwerk BTW voor Nederland betaalt(dus dat het naar het rijk gaat) dat ze het gedogen. En nu men gaat vergrijzen wilt iedereen alles gaan verbieden, later zit de rest van Nederland die dan makkelijker is weer met de gebakken peren.

De pers moet ook een keer beide kanten in het goede daglicht zetten, en als ze onze kant willen interviewen moeten ze niet naar de locale hangjongeren groep met de Ricardo's en Sjonnies gaan (No-offense over de namen hoor!) maar naar de echte liefhebbers!

M.v.g, Bram

Back
Bovenaan