[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Tis niks die aartsen is vvd.. toch akkoord onder strenge voorwaarden doet wel heel erg hard zijn best om het dit jaar in te laten gaan of zie ik het verkeerd..zou het zo lang mogelijk moeten tegenhouden..opstaan tegen het werkelijke probleem niet overstag gaan naar die kletspraters

Een minister moet gewoon uitvoeren wat het kabinet en/of de kamer hem opdraagt. Helaas is dat in dit geval negatief voor ons, maar hij doet gewoon zijn werk.

Een minister moet gewoon uitvoeren wat het kabinet en/of de kamer hem opdraagt. Helaas is dat in dit geval negatief voor ons, maar hij doet gewoon zijn werk.
Het kabinet moet uitvoeren wat de kiezer hen vraagt: in dit geval het aanpakken van die raddraaiers vastzetten meldplicht zwaardere straffen etc niet alles verpesten voor de brave burger omdat dat de gemakkelijkste oplossing lijkt

Jongens steken vuurwerk af tijdens oudjaarsnacht op straat in een Rotterdamse woonwijk.

Jongens steken vuurwerk af tijdens oudjaarsnacht op straat in een Rotterdamse woonwijk. © ANP

’Pittige uitdaging’ om vuurwerkverbod komende oud & nieuw al in te laten gaan: ’Er moet nog heel veel werk worden verzet’​

DEN HAAG​

onze parlementaire redactie
1 uur geleden
Luisteren
Delen
11

In de regels voor lokale shows staat onder meer een limiet van 200 kilo F2-vuurwerk (sier- en rustig knalvuurwerk) die mag worden afgestoken. Het materiaal mag pas op oudejaarsdag zelf beschikbaar worden gesteld aan de vereniging of stichting die de show organiseert. Die club moet ook ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

De manier waarop dat vuurwerk verkocht kan worden, is ook nog een moeilijk vraagstuk. Verenigingen kunnen met hun toestemming voor de show naar een vuurwerkondernemer. „Dat zal in goed overleg moeten gebeuren met de vuurwerkondernemers”, zegt Aartsen.

Hoe werkt dat als de ondernemers stoppen vanwege het verbod? „Ook dat moet nog goed uitgewerkt worden.”

Afstekers vuurwerk moeten nuchter zijn​

Andere regels in het voorstel zijn dat de mensen die het vuurwerk afsteken nuchter moeten zijn. Daarnaast is het verboden om binnen af te steken. En de shows mogen niet in de buurt zijn van bijvoorbeeld boerderijen die dieren houden, ’kwetsbare gebouwen’ of brandbare zaken zijn.

De locatie moet ook goed bereikbaar zijn voor hulpdiensten. Verder krijgen gemeenten zelf de ruimte om voorwaarden te stellen en de afweging te maken voor een vergunning.

’Amsterdam is niet de Achterhoek’​

„Amsterdam is niet hetzelfde als de Achterhoek”, zegt Aartsen over de afweging om niet overal precies dezelfde regels te hebben. Dat gaat bijvoorbeeld om de afstand die het publiek moet houden tot het vuurwerk

. „Het gevaar daarvan is dat het plein van dorp X in Brabant net een halve meter te klein is”, schetst hij. „Laten we niet de illusie hebben dat we alles vanuit de Trêveszaal tot drie cijfers achter de komma helemaal dicht kunnen regelen. We proberen vooral de basisregels met elkaar af te spreken en een beetje vertrouwen aan de samenleving te geven om het op een verantwoorde en veilige manier te kunnen doen.”

De regels voor lokale vuurwerkshows waren een van de drie voorwaarden van de Kamer voor het laten ingaan van het vuurwerk. Een tweede voorwaarde is een handhavingsplan, dat ligt er volgens Aartsen ook. Daarnaast moet er compensatie komen voor de verkopers en daar zijn het kabinet en de branche nog niet uit.

Aartsen moet het geld van minister Heinen (Financiën) op zijn eigen begroting vinden. De Kamer en initiatiefnemers voor het verbod GL/PvdA en PvdD hebben in het wetsvoorstel geen geld vrijgemaakt voor compensatie.

Slag om de arm of vuurwerkverbod komende jaarwisseling al in kan gaan​

Daarom houdt Aartsen een slag om de arm of het vuurwerkverbod komende jaarwisseling wel in kan gaan. „Dat is wat mij betreft haalbaar”, zegt de VVD’er.

Maar: „Er moeten nog wel aan een aantal stappen worden gezet. De Kamer heeft best een complexe opdracht aan het kabinet gegeven.”

De regels voor lokale shows en het compensatiepakket moeten ook nog weer geaccordeerd worden door de Eerste en Tweede Kamer. Aartsen: „Er moet nog heel veel werk verzet worden.”

Meerderheid in Kamer voor vuurwerkverbod, ook NSC is voor

Het vuurwerkverbod is volgens de Kamer nodig vanwege het steeds hogere aantal ongeregeldheden bij de jaarwisseling. Vooral het bekogelen van politie, brandweer en ambulancepersoon met vuurwerk is de politiek een doorn in het oog. Daarom stemde de VVD uiteindelijk ook met een verbod in.
Hopelijk gaat dit proces heel langzaam.

Vuurwerkverenigingen.🙄
Prima als die zouden werken als een visvereniging. Ze organiseren leuke bijeenkomsten bijvoorbeeld met oudjaar. De rest van het jaar hebben de leden een pasje
waarmee ze zelf vuurwerk mogen afsteken op daarvoor aangewezen locaties en tijden. Tevens mogen zij in redelijke mate (zegge 5 kg kruit, het dubbele drie dagen voor een afsteek moment) ten alle tijden thuis op voorraad hebben liggen ten behoeven van hun hobbymatigheid. Dit geldt ook voor pyrotechnische hulpmiddelen. Het is voor leden mogelijk het hele jaar door vuurwerk fysiek aan te schaffen in Nederlandse vuurwerkwinkels. Dit is beperkt tot en met categorie 3 vuurwerk.
Overtreding en misbruik zal worden gestraft met een levenslange ontzegging van enig lidmaatschap ongeacht welke vuurwerkvereniging.
De kosten van dit lidmaatschap bedragen jaarlijks 10 euro. Hiervoor kunt u het hele jaar door enkele vuurwerkfolders verwachten.

Tot zover kan ik mijn cynisme omdenken in een werkbaar plan.
De beelden van Willem Jan de politieagent in de oudejaarsnacht....
Ik krijg een dubbel (niet hypocriet) gevoel als ik politie, mits de dienst het toelaat, om 12 uur op het dak zie staan
om van het vuurwerk te genieten. Dan denk ik soms "waar sta je nou voor"? De beroepsgroep die je vertegenwoordigt pleit voor verbieden en je organisatie
roept dat het allemaal te gevaarlijk is. In Utrecht geldt een afsteek verbod. En jullie staan als iedereen gevaarlijk de regels overtreedt van dat alles te genieten met een glaasje alcoholvrije bubbels. Ik kan daar weer heel cynisch over gaan doen maar er is genoeg gekwetst.

Ik gun het ze juist van harte. Als de dienst het toelaat even een momentje met je collega's in deze heftige nacht verstrekt je teamgevoel met een positieve ervaring. Ik meen er in te zien dat het allemaal veel complexer ligt en het verstrekt mijn gevoel van hoe lomp een verbod eigenlijk is.
Mijn hoop is dat die agenten daar nog vele jaren op het dak staan om samen te komen kijken. Dat ook al is alles illegaal er nog coulance komt voor diegene
die dat momentje verzorgen. Maar ik verwacht dat die nuancering onmogelijk is. Of dat momentje ooit verdwijnt blijft koffiedik kijken.

Even mijn gedachten vandaag.

Laatst bewerkt:
‘t is definitief besloten..

Dat artikel,even zo goed als de inhoud ervan,gaan in tegen wat er eerder werd afgesproken.
1st zorgen voor compensatie en een plan voor handhaving en dan pas iets afschaffen.
DAT IS AFGESPROKEN.
Niet nu ineens proberen het om te draaien en het achterstevoren willen doen,zo werkt dat niet.
Ben je niet capabel om het NU in de juiste en afgesproken volgorde te doen,dan wacht je met een verbod tot je alles netjes in de juiste volgorde hebt gedaan zoals is afgesproken.
Zo behoort het te gaan.

Of gaan we straks ook met z'n alle boodschappen doen en betalen we daar ergens over een jaar of 2 is een keer voor ?
Rekeningen en belasting aanslagen ook maar is betalen als het uitkomt ?
Is dat dan de weg die we inslaan,want dat is feitelijk wel zoals men het nu lijkt te willen brengen,1st iets pakken en later betalen.
Als de regering dat zo mag gaan doen,dan mogen wij als bevolking dat ook.

En laten we reëel zijn,als een burgemeester mag beslissen of en hoeveel vergunningen hij af gaat geven,dan zal dat bij de meeste GEEN zijn.
Verder,welke winkel blijft er vuurwerk verkopen specifiek voor en aan verenigingen ?
Dat kan een winkelier toch nooit iets opleveren,voor een klein vermogen ruimte vrijhouden,jaarlijsk laten keuren voor een hoop geld, voor wat vuurwerk,waarvan je ook niet weet welk vuurwerk een vereniging wil,dus moet je van alles wat hebben,en dat moet dan nog winstgevend zijn ?

Bovendien hoeveel locaties zullen er geschikt zijn voor een showtje als je zulke grote afstanden moet gaan creëren als men nu voor stelt ?

is bij voorbaat toch allemaal slap gelul mensen ,we leggen dan maar de verantwoordelijkheid bij de burgemeester want dan zijn wij er als overheid vanaf en kunnen we politiek gezien onze handen wassen in onschuld .

geen enkele burgemeester gaat dit toestaan of alle eisen zijn gewoon niet haalbaar ,grootste kostenpost voor het nationale vuurwerk in Rotterdam gaat op aan regeltjes en mensen die de regels moeten handhaven ,parkeren ,afzettingen etc etc en niet aan het vuurwerk zelf .

paar compoundjes afsteken ,want daar praat je over met 200kg wordt dan een onmogelijke optie ,en dat is precies de bedoeling toch ,sukkels allemaal in den haag :mad:

Laatst bewerkt:
Binnenkort maar eens kijken of er binnen ons dorp medestanders zijn van liefhebbers. Verschillende straten steken per groep nu hun vuurwerk af, kijken of we gezamenlijk een afstemming met elkaar kunnen krijgen om vervolgens een gesprek met de burgemeester aan te gaan.

Ik zit er niet op te wachten, maar liever pro actief proberen de touwtjes in handen te houden dan als een loner allerlei tijd te investeren wat bij voorbaat kansloos is.

Laatst bewerkt:
Binne kort maar eens kijken of er binnen ons dorp medestanders zijn van liefhebbers. Verschillende straten steken per groep nu hun vuurwerk af, kijken of we gezamenlijk een afstemming met elkaar kunnen krijgen om vervolgens een gesprek met de burgemeester aan te gaan.

Ik zit er niet op te wachten, maar liever pro actief proberen de touwtjes in handen te houden dan als een loner allerlei tijd te investeren wat bij voorbaat kansloos is.
of gewoon met de mede liefhebbers een mooie grote locatie zoeken waar je het met zijn allen als in "vereniging " gewoon lekker weg stookt ,lastig controleren hoor wie het nou aanstak ??? en als iedereen zich zelf dan aanmeld als zijnde degene die het aanstak bij een eventuele confrontatie dan wens ik politie en justitie veel succes om er een zaak van te maken :bonk::bonk::bonk::bonk:

gedeelde smart is halve smart zeggen ze toch ,oud hollands gezegde wat je nog kan /mag zeggen ,voor je het weet worden daar straks ook nog restricties aan gekoppeld ,als in "niet meer van deze tijd ";)

ps zie betekenis van het woord vereniging :d

Back
Bovenaan