2 Hagenezen met 700 euro aan vuurwerk de Sjaak in Baarle

Als je dan zo nodig spul uit Belgie of Duitsland wil, regel dat dan in de zoner of zo. Na half november ben je sowieso te laat en je weet de risico’s.

Dat was afgelopen en het jaar daarvoor het geval (aldus de Gelderlander). Ze werkte daar met "gele kaarten", wanneer je voor de eerste keer betrapt werd schreven ze deze kaart uit. Hierdoor kreeg je geen boete en geen strafblad.
Ook afhankelijk van wat en hoeveel. Als je enkel teveel vuurwerk bij je had wat op zich wel legaal was kwam je er dacht ik vanaf met een inbeslagname. Bij bezit van bijvoorbeeld pijlen en knalvuurwerk kwam je er dacht ik al niet meer zo makkelijk vanaf.

Is het wel waar? Is het niet ontmoediging om toch te komen winkelen.
Als het waar is , is het zonde en sneu

Er zijn idd grenscontroles op vuurwerk. Winkeliers waarschuwen er ook voor, als ze weten waar de politie staat.
Zou mij niet verbazen als de Belgische winkeliers juist de politie waarschuwen en zo een leuk handeltje drijven over de ruggen van d’n Ollanders.
Lucratieve business hoor.

Jaren naast een (hoge rang) politie agent gewoond die ons heel december najaagde om ons te pakken met relatief onbeduidend spul om vervolgens op 31 dec zonder blikken of blozen zelf de meest illegale compounds in de straat te zetten 😂
Na zijn pensioen onder het genot van een biertje in de tuin leuke gesprekken mee gehad overigens. Er gebeurd (veel) meer dan je zou vermoeden wist hij te melden.

Jaren naast een (hoge rang) politie agent gewoond die ons heel december najaagde om ons te pakken met relatief onbeduidend spul om vervolgens op 31 dec zonder blikken of blozen zelf de meest illegale compounds in de straat te zetten 😂
Na zijn pensioen onder het genot van een biertje in de tuin leuke gesprekken mee gehad overigens. Er gebeurd (veel) meer dan je zou vermoeden wist hij te melden.
IRT affaire, iemand?

Je mag vuurwerk alleen naar Nederland brengen tijdens toegestane verkoopdagen. Dit jaar zijn dat zaterdag 28 december, maandag 30 december en dinsdag 31 december. Dat mag alleen vuurwerk zijn dat volgens de Nederlandse wet is toegestaan. Per auto mag je bovendien maximaal 25 kilo vuurwerk vervoeren.
Info in het artikel klopt ook niet. Je mag het hele jaar vuurwerk invoeren zolang het maar aan de Nederlandse eisen voldoet en niet meer dan 25 kilo is.

Nee hoor, invoer mag alleen tijdens de verkoopdagen.
Dat staat nu inderdaad op de website van de Rijksoverheid, maar is dit onlangs aangepast dan?

In 2020 hebben ze zelfs een vervoersverbod in moeten stellen, zodat mensen geen vuurwerk meer uit het buitenland konden halen. In dit artikel lees je ook dat invoeren vanaf 15 december 2020 (ingangsdatum 15 dec 2020) niet meer mocht:

IMG-20210429-WA0005(1).jpg

Dat staat nu inderdaad op de website van de Rijksoverheid, maar is dit onlangs aangepast dan?

In 2020 hebben ze zelfs een vervoersverbod in moeten stellen, zodat mensen geen vuurwerk meer uit het buitenland konden halen. In dit artikel lees je ook dat invoeren vanaf 15 december 2020 (ingangsdatum 15 dec 2020) niet meer mocht:

Bekijk bijlage 1804741

invoer is niet hetzelfde als vervoer.

Vervoer kan ook de beweging van goederen in het land zijn. Invoer is vanuit het buitenland naar Nederland brengen.

vervoer betekend dus dat binnen nederland je geen vuurwerk van plek 1 naar plek 2 maag brengen.

Simpel, doe het niet of accepteer de mogelijke gevolgen bij aanhouding.
Er zit niks tussen.
Ikzelf ga er niet eens meer over lezen wat de regels zijn en heb dat boek permanent dichtgegooid. Wel zo makkelijk

invoer is niet hetzelfde als vervoer.

Vervoer kan ook de beweging van goederen in het land zijn. Invoer is vanuit het buitenland naar Nederland brengen.

vervoer betekend dus dat binnen nederland je geen vuurwerk van plek 1 naar plek 2 maag brengen.
Die antwoorden staan onder de vraag 'Mag ik vuurwerk in het buitenland kopen?' Daar stond destijds (in 2020) in het artikel: Ja, je mag het kopen in het buitenland. En verderop in het artikel, dat je het vanaf 15 december 2020 niet meer mee mag nemen (kortom, voor die datum mocht het toen nog wel). Althans, zo lees ik het 😋

IMG-20211209-WA0000.jpg

Zoals ik hem lees is dat je daarvoor wel mocht vervoeren binnen Nederland en na de 15de niet meer mocht vervoeren binnen Nederland ongeacht of het ingevoerd was of niet.

Volgens mij is het zo dat je wel mag vervoeren van plek a naar plek b in Nederland buiten 29/30/31 december als particulier. Maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Vuurwerkbesluit

Vanwege de coronacrisis wil het kabinet dat dit jaar in Nederland geen vuurwerk wordt verkocht en afgestoken. Om dat nog voor de jaarwisseling mogelijk te maken moet de wetgeving worden aangepast via een spoedprocedure die door de Europese Commissie moet worden goedgekeurd. Het kabinet wil dit uiterlijk 15 december geregeld hebben in een nieuw vuurwerkbesluit.
Tot die tijd kunnen Nederlanders nog wel maximaal 25 kilo legaal vuurwerk kopen in het buitenland.
Bron: https://nos.nl/artikel/2357856-naderend-verbod-op-vervoer-moet-duits-en-belgisch-vuurwerk-weren

Op verschillende sites, waaronder Rijksoverheid, lees ik juist dat alleen op de verkoopdagen legaal vuurwerk het land ingebracht mag worden. Ik kan dit echter niet in de wet/vuurwerkbesluit terugvinden, ben wel benieuwd waar dat zou moeten staan dan.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan