Lokaal vuurwerkverbod voor Utrecht haalt het niet, PVV noemt voorstanders ‘vampieren

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Lokaal vuurwerkverbod voor Utrecht haalt het niet, PVV noemt voorstanders ‘vampieren

Het was vanaf de eerste minuut een verloren wedstrijd voor GroenLinks en Partij voor de Dieren. Een ruime meerderheid in de Utrechtse politiek ziet niets in een lokaal vuurwerkverbod.

GroenLinks en Partij voor de Dieren zien de lucht tijdens de jaarwisseling 2021-2022 het liefst donker blijven voor een veilig en schoon feest voor alle Utrechters. Per 1 december mogen consumenten landelijk al geen knallers en vuurpijlen meer afsteken. Utrecht zou volgens beide partijen nog een stap verder moeten gaan.

Zwaar vuurwerk
Dat vuurwerk elk jaar opnieuw tot overlast leidt, stond donderdagavond tijdens een vergadering van de commissie Mens en samenleving van de gemeenteraad niet ter discussie. Maar het echte probleem is het illegale vuurwerk en het zware vuurwerk dat al verboden is, betoogde D66’er Maarten Koning. ,,En daar verandert dit voorstel helaas niets aan.’’

Volgens de meerderheid van de raad lost een Utrechts verbod niets op zolang de verkoop van vuurwerk niet verboden is. Een landelijk verkoop- en afsteekverbod zou wel soelaas kunnen bieden, maar daarvan is alleen de komende jaarwisseling eenmalig sprake vanwege corona.

Vampieren
PVV’er Sjors Nagtegaal zette GroenLinks en Partij voor de Dieren weg als ‘vampieren van plezier’. ,,Ze hebben de gewoonte al het plezier uit de mensen te zuigen.’’ Volgens Nagtegaal willen Utrechters geen vuurwerkverbod, maar zijn ze het dagenlange geknal zat. ,,Maar dat is nu ook al verboden.’’

GroenLinks en Partij voor de Dieren hielden ondanks alle tegenwind vast aan hun voorstel en willen het binnenkort in stemming brengen in de gemeenteraad. GroenLinks-raadslid Peter van Corler benadrukte dat het nog geen definitief besluit is. Voordat het zover is willen de initiatiefnemers eerst nog horen wat de Utrechters ervan vinden.

https://www.gelderlander.nl/utrecht...-voorstanders-vampieren-van-plezier~a5b7a4db/

Ik weet al wat ik in maart in het stemhokje ga doen in ieder geval. Kijken of ik mijn hond ook kan laten stemmen. Flikken ze in de VS ook heb ik begrepen.

GroenLinks en Partij voor de Dieren zien de lucht tijdens de jaarwisseling 2021-2022 het liefst donker blijven voor een veilig en schoon feest voor alle Utrechters. Per 1 december mogen consumenten landelijk al geen knallers en vuurpijlen meer afsteken. Utrecht zou volgens beide partijen nog een stap verder moeten gaan.

Zie hier de ware gezicht (lees: de januskop) van de linkse partijen.
Landelijk al jaren propageren tegen vuurwerk, met o.a. argumenten dat we het afsteken van vuurwerk aan de professionals moeten overlaten, en nu onder valse voorwendselen motie tot een verbod indienen, inspelend de emoties m.b.t. de zorg.

Vervolgens op gemeentelijk niveau vuurwerk in z'n geheel willen verbieden, ook professionele shows. Hier in de buurt wilden ze een paar jaar geleden diverse gemeentelijke vuurwerkshows (o.a. met Bevrijdingsdag) verbieden want dat zou het broedseizoen van de vogels verstoren en/of slecht voor het milieu zijn. In Rotterdam januari jl. was de gemeentelijke aankondiging van het (consumenten)vuurwerkverbod nog geen dag oud en GL bracht toen al naar buiten dat er gekeken moest worden naar milieuvriendelijke alternatieven (drones) voor de gemeentelijke vuurwerkshows.

Zum kotzen.

Parasieten? Ja klopt helemaal.
Het is niet voor niks de (R)overheid.
De uitslagen van de verkiezingen maart 2021 wacht ik dan ook met veel plezier af. Een snoeiharde afrekening naar de regerende partijen zal er zijn.

We zullen gaan zien wat dit "tijdelijke" verbod gaat uithalen. Niet het beoogde in ieder geval.
Misschien is het wel eens een keer goed dat de kogel nu een keer door de kerk gaat.
Dan hebben we in ieder geval volgende jaren niet weer hetzelfde terugkomende gezeik.
Je maakt mij niet wijs dat wij als liefhebbers de enige zijn die van dit besluit op zijn zachtst gezegd 6 weken ongesteld zijn. Bijna voor 18 miljoen verkocht vorig jaar. Dat zijn plusminus 6 miljoen mensen die vuurwerk hebben aangeschaft . Dat zijn heel veel recalcitranten ,en die gewoon hun eventuele prent accepteren, en gewoon hun ding gaan doen. Verbod of niet, desnoods zet je een compoundje aan de kant. Bewaar je die voor volgend jaar. Heb je dan 100 euro minder kosten . Heb je volgend jaar de boete van dit jaar weer terug. En tot slot over het argument van GroenLinks en aanverwante stumpers over de moeilijkheden die longpatiënten kunnen ervaren tijdens een reguliere jaarwisseling zo ik willen zeggen : er zijn 8758 uren in een jaar om aardig te zijn tegen de"buren". Dan blijf je tussen 24.00 en 02.00 toch lekker in je woning!

Je bedoelt 81 miljoen, neem ik aan...

Achja GL en de partij voor de dieren zal aankomende week ook alweer beginnen te zeiken over het carbid schieten met hun argumenten.
Ik vraag me altijd af, wat voor volk stemt op zo'n partijen incl d66. Oudjes ofzo?
Ik stem iig vóór vuurwerk, en de partij die ook voor is.

Ja sorry 81 , bedoel ik. Maar carbid schieten is geen vuurwerk. Dat is cultureel erfgoed. En is "binnen de geldend regels" ook niet af te schaffen.

Consumentenvuurwerk is ook als cultureel erfgoed bestempeld in 2015. Feit.
Maar door coronasmoesjes nu toch (tijdelijk?) Verboden.
Dit kunnen ze ook flikken bij het carbid schieten. Die (s)linksen zoeken nu naar alle wegen ertoe.
En lukt ze dat niet, heb je nog altijd veel bange burgemeesters die het afschaffen via de APV, want dat kùnnen ze. Er zijn nu al gemeentes, waarin dit in de apv's is bepaald. Lukt het niet landelijk? Dan wel lokaal. Zeer triest.
Trouwens; de discussie hierover loopt momenteel al mbt beslissen ja/nee in bepaalde regio's, las ik al in de media.

Back
Bovenaan