Ik heb deze week een beetje van een afstand dit forum gevolgd en op een gegeven moment ook maar een account aangemaakt. Ik ben geen die-hard vuurwerkfan zoals velen dat hier waarschijnlijk zijn, maar een jaarwisseling zonder vuurwerk... dat is iets wat voor mij toch echt niet kan. En dan ook nog met zo'n zwakke onderbouwing.
Want wat is nu werkelijk die druk op de zorg? 385 slachtoffers afgelopen jaarwisseling op de SEH, waarvan 80% door legaal vuurwerk. Daarvan zijn 14% vóór 18:00u bij de SEH terecht gekomen, oftewel deze mensen waren ook al illegaal bezig. Dan houd je nog 'maar' 385 x 80% x (100-14%)= 265 slachtoffers over door legaal vuurwerk dat op de legale tijden is afgestoken. Dat zijn 265/84= 3,15 slachtoffers per SEH! Om dit even in context te plaatsen: vorige jaarwisseling zijn er 242 personen op de SEH terecht gekomen door alcoholvergiftiging. Ook interessant: slechts 11% van de slachtoffers op de SEH moest opgenomen worden. Dat zijn maar 11% x 385 * 80%= 34 mensen door legaal vuurwerk. Dat is nog minder dan een half persoon (0,4 slachtoffer) per SEH...
En dan heb je het niet over nog allerlei andere feiten: slechts 6,3 slachtoffers per HAP door legaal vuurwerk afgelopen jaar naar schatting, 65% van de slachtoffers werden veroorzaakt door vuurwerk dat dit jaar al verboden werd (knalvuurwerk 45%, vuurpijlen 10% en Single shots 10%), carbidschieten is verantwoordelijk voor 9% van alle slachtoffers. Als je voor al deze dingen corrigeert en men koopt evenveel siervuurwerk als vorig jaar dan zou je als projectie voor dit jaar nog maar 1,3 slachtoffers per SEH en 3,5 per HAP kunnen verwachten. Alle cijfers komen overigens van het rapport van VeiligheidNL over afgelopen jaarwisseling, waarin overigens helemaal aan het eind nog wordt aangegeven dat de 80% door legaal vuurwerk eigenlijk een overschatting is: van 7% van de slachtoffers was het namelijk onbekend of het vuurwerk legaal of illegaal was.
Sorry voor deze tirade en waterval aan cijfers, maar dit verbod is zó ongegrond en slecht beargumenteerd. Neem nou nog zo'n argument als 'beter te handhaven', euh pardon: vorig jaar waren er 3375 vuurwerkincidenten en slechts in 25 gevallen is er iemand aangehouden. (Bron: rapport van de Politie jaarwisseling 2019-2020) Dat is nog geen 3/4 pietepeuterig procentje. En al die knallen die we vanaf begin oktober hier al horen? Het is toch echt niet dat je je nu af zou moeten vragen als politie welke knal nu illegaal is, dat zijn ze namelijk allemaal, maar er wordt toch echt jaar in jaar uit niets aan gedaan hoor. Misschien als ze daar wat meer achteraan gaan dat mijn hondje ook niet zo lang van tevoren al bang is...
Zo, dat moest er even uit. Nogmaals ik ben geen die-hard fan, maar ik kijk er vanaf jongs af aan elk jaar wel naar uit dat de boekjes weer komen, urenlang filmpjes kijken om uit te kiezen wat ik wil kopen (en dat is dan echt niet veel) en dan vol spanning om 00:00u met het hele gezin genieten. Ik ben bang dat dit tijdelijk verbod uiteindelijk een permanent verbod zal worden, immers: zijn er dit jaar geen slachtoffers dan hoor ik ze al zeggen "zie je wel: het werkt, dit moeten we altijd doen!" en als er wel slachtoffers vallen "zie je wel: vuurwerk is gevaarlijk, we moeten dit niet meer willen."
Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik zo'n lange post plaats. Ik moest het even allemaal kwijt, wat een rot bericht.