Geen paniek bij grote vuurwerkhandelaar Lichtenvoorde na verbod

Herr Böller

VWC lid
LICHTENVOORDE - Voor Lesli Vuurwerk in Lichtenvoorde betekent het gedeeltelijke vuurwerkverbod dat de overheid wil instellen een tegenvaller. Maar toch steunt het bedrijf samen met de rest van de branche de maatregel. ,,Als dit nodig is, dan moet dat maar.’’

Directeur Jasper Groeneveld van Lesli Vuurwerk in Lichtenvoorde is niet verrast door het besluit van de overheid om al het knalvuurwerk en vuurpijlen in Nederland te verbieden. ,,Er is natuurlijk al met de branche gesproken de afgelopen tijd. We zagen het dus wel aankomen.’’ Lesli heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van 45 procent in Nederland.

Dat een deel van het vuurwerk niet meer verkocht mag worden, betekent ongetwijfeld flink minder omzet voor het bedrijf. Toch is er steun voor de maatregel ,,Als land houden we van siervuurwerk, dat is onze traditie. Maar er is blijkbaar een groep mensen die met een bepaalde artikelgroep, de knallers en de vuurpijlen, niet goed kan omgaan.’’

Groeneveld denkt duidelijk zelf niet dat het verbod een oplossing is. ,,Wat men wil bereiken is het beperken van opgeblazen bushokjes Maar dat gebeurt echt niet met de knallers die wij nu verkopen. Maar goed als dit verbod nodig is omdat tot nu toe het verschil tussen een astronaut (nu nog legaal knalvuurwerk) en een Cobra (zwaar illegaal vuurwerk) nog niet duidelijk was, dan kunnen wij het steunen.’’
Vuurwerk komende jaarwisseling is al besteld

Voor Groeneveld betekent het verbod niet dat hij andere bestellingen gaat doen voor de komende jaarwisseling. ,,Dat kan niet meer. Daarvoor is het besluit veel te laat genomen. De spullen voor 2020 zijn al lang en breed besteld. Dat heeft 15 maanden voorbereidingstijd nodig. Als we in mei weer naar China kunnen, spreken we al over de collectie van de jaarwisseling 2021/2022.’’
Compensatie

Groeneveld hoopt dat er zo snel mogelijkheid precieze duidelijkheid komt. En hij gaat uit van compensatie. ,,Ik heb nu al een restvoorraad en er zijn spullen onderweg die straks illegaal zijn. Ik ga er dan ook helemaal vanuit dat als een overheid een verbod instelt, dat ze in gesprek gaan met de branche.’’

https://www.gelderlander.nl/oost-gelre/geen-paniek-bij-grote-vuurwerkhandelaar-lichtenvoorde-na-verbod-als-dit-nodig-is-dan-moet-dat-maar~a0b55561/

Ach, Lesli stuurt het toch gewoon nar Duitsland toe? Niet zo zielig doen nou

Het probleem is, Duitsland staat niet te springen om onze rotjes. Echter kan een groot deel niet naar Duitsland toe. Met name alle pijlen kunnen boven de 20,1 gram tot 40 gram niet naar Duitsland. Triest is wel er is inkoop gedaan door importeurs/winkeliers. Ik vraag me af wat er met de bestellingen gebeurd, wat de consument heeft gedaan nu al.

Wat ik denk dat er gaat gebeuren met de rest voorraad. Is dat het meeste richting het Oostblok gaat en zijn weg wel vindt naar Nederland. Ook zal een deel zeker naar Duitsland en België gaan. Conclusie in 1 Europa met open grenzen heeft zo,n knalvuurwerk en vuurpijlen verbod weinig zin.het wordt misschien iets rustiger maar de vraag naar knalvuurwerk blijft en waar vraag is,is aanbod legaal of illegaal. En de echte problemen met raddraaiers die zich niet aan de wet houden wordt hiermee niet opgelost, want dan moet je veel meer agenten hebben en veel meer handhaven en dat willen ze maar kunnen ze nooit voor elkaar krijgen.

Het probleem is, Duitsland staat niet te springen om onze rotjes. Echter kan een groot deel niet naar Duitsland toe. Met name alle pijlen kunnen boven de 20,1 gram tot 40 gram niet naar Duitsland. Triest is wel er is inkoop gedaan door importeurs/winkeliers. Ik vraag me af wat er met de bestellingen gebeurd, wat de consument heeft gedaan nu al.
Veel Duitse knallers zijn ook niet gek hard hoor. Zeker als je ziet wat er in die assortimentjes zit. Tuurlijj hebben Funke e.a. mooie knallers daar, maar het gros is net zo slecht als in Nederland. Alleen duurder. Mooie afzetmarkt dus.

De pijlen kunnen eventueel naar Belgie.

Alleen de grote rollen is even creatief doen. Polen wellicht toch maar met dat gepruttel?

Veel Duitse knallers zijn ook niet gek hard hoor. Zeker als je ziet wat er in die assortimentjes zit. Tuurlijj hebben Funke e.a. mooie knallers daar, maar het gros is net zo slecht als in Nederland. Alleen duurder. Mooie afzetmarkt dus.

Alleen de grote rollen is even creatief doen. Polen wellicht toch maar met dat gepruttel?

Klopt veel Duitse knallers zijn niet hard daar, was een beetje in de war met België.

Die matten van NL in Polen. Ik hoor ze nu al zeggen. Wat een kaaskoppen om dit product te verbieden. Dit is zeker een creatief iets om het af te zetten in een land.

Verder mee eens de pijlen gewoon in België afzetten.

Me buurman zei nog lekker geen knal en pijltje meer. Beste man beseft nog niet dat het dan nog harder terug komt over de grens. Nee België gaat goeie tijden tegemoet. Zag ook dat de romeinse kaarsen niet uit het straatbeeld is verdwenen, dus de knallers en de pijlen ook niet. Mede door de afzetmarkt komt het weer NL in.

“Alleen de grote rollen is even creatief doen. Polen wellicht toch maar met dat gepruttel?”

Niks nieuws...
Sommige NL importeurs doen al tientallen jaren in o.a. de échte flash rollen in alle soorten en maten.

Klopt veel Duitse knallers zijn niet hard daar, was een beetje in de war met België.

Die matten van NL in Polen. Ik hoor ze nu al zeggen. Wat een kaaskoppen om dit product te verbieden. Dit is zeker een creatief iets om het af te zetten in een land.

Verder mee eens de pijlen gewoon in België afzetten.

Me buurman zei nog lekker geen knal en pijltje meer. Beste man beseft nog niet dat het dan nog harder terug komt over de grens. Nee België gaat goeie tijden tegemoet. Zag ook dat de romeinse kaarsen niet uit het straatbeeld is verdwenen, dus de knallers en de pijlen ook niet. Mede door de afzetmarkt komt het weer NL in.
Daarom noemde ik ook bewust Duitsland. Is redelijk vergelijkbaar.
Romeinse kaarsen zijn bij de buren ook nog gewoon te koop, dus afhankelijk van waar in het land je bent, kom je ze inderdaad nog ruimschoots tegen op straat. Knallers en pijlen gaan hetzelfde tegemoet: minder in het straatbeeld omdat het lastiger te krijgen wordt, maar verdwijnen zal het niet doen.

Niks nieuws...
Sommige NL importeurs doen al tientallen jaren in o.a. de échte flash rollen in alle soorten en maten.
Klopt helemaal. Ook zat Nederlandse importeurs die daarmee leuke stunts hebben uitgehaald. Sommige (vooral kleine) maatjes met flash gingen altijd echt goed. Om het jaar daarna weer een batch met BP te hebben die flut was, omdat IL&T dan weer de matjes van dat merk wilde testen

Back
Bovenaan