Kabinetsplan vuurwerkverbod; 2e Kamer twijfelt

Babiloot

VWC lid
Het plan van het kabinet om knalvuurwerk en vuurpijlen nog dit jaar te verbieden, stuit op twijfels in de Tweede Kamer. Het lijkt erop dat het agenten en hulpverleners niet uit de brand helpt, zeggen VVD en GroenLinks.

VVD en coalitiepartner CDA wilden lang niet aan zo'n vuurwerkverbod, maar gingen twee weken geleden overstag, mits er ook maatregelen zouden worden genomen om het verbod te kunnen handhaven. VVD-Kamerlid Dilan Yesilgöz heeft daarvan nog niets gezien. Ze gaat er "wel van uit dat minister Grapperhaus de politie niet in de kou laat staan en ruimte voor extra handhaving en instrumenten regelt", laat ze weten na het uitlekken van het voorgenomen verbod.

GroenLinks denkt niet dat het kabinetsplan ervoor zorgt "dat een verbod te handhaven is voor agenten en dat hulpverleners er niet mee aangevallen worden". De oppositiepartij houdt vast aan haar eigen wetsvoorstel, dat zij samen met de Partij voor de Dieren volgende week wil indienen. De PvdD roept ook op het niet bij "half werk" te laten maar het volledige verbod op consumentenvuurwerk dat zij voorstaan te steunen.

De PVV, een van de weinige resterende tegenstanders van het verbod, verwacht ook handhavingsproblemen. "Spoiler alert: het gaat niet werken", twittert Kamerlid Lilian Helder.

Bron: voorburgsdagblad

Haha daar begint het al.
Zo'n deelverbod is sowieso niet te handhaven en zou eigenlijk pas van kracht mogen worden, wanneer de politie 100% garantie op handhaving kan geven,zwart op wit met handtekening!

Dit verbod mag sowieso niet doorgaan. Belachelijk plan dat aantoont dat ze in den haag, rotterdam, apeldoorn etc echt te dom volk zijn.
Dat ze die raddraaiers maar aanpakken ipv ons het leven zuur te maken.

Mooi patstelling zo. Totaalverbod is er niet door krijgen schat ik en een deelverbod stuit ook op problemen. Ze zoeken het maar lekker uit daar, tot die tijd maakt ik mijn pijltjes nog op.

Als ik dit zo lees, begrijp ik dat er dus eigenlijk geen partij echt voor een verbod op pijlen en knalvuurwerk is. De ene kant wil een totaal verbod en de ander kant wil betere maatregelen Erg tegenstrijdig allemaal.

Het nieuws heeft Ridderkerk ook al bereikt. Handhaving lijkt roet in het eten te gaan gooien. Ook zie ik Kamerleden twitteren dat het niet gaat werken dat verbod. Dit is gewoon wachten tot morgen. Het nieuws was supersnel naar buiten gebracht. Dat ze opeens twijfelen is een interessante ontwikkeling zeg, waarvan ik me afvraag hoe komt dat opeens. Die groenlinks en PvdD daar verwacht ik een verwerping van in de papierversnipperaar

Ik denk juist ook dat het probleem ligt bij verbieden in combinatie met handhaven.
Mijn gevoel zegt me dat Rutte alleen wil (deel)verbieden míts hij van de politie zwart op wit krijgt, dat deze voor 90 of 100% KAN handhaven.
De politie leiding roept wel dat ze het kan, maar als deze bij Rutte in het torentje moet opdraven om hiervoor een handtekening te zetten...ho maar..
In zo'n geval mág je een verbod niet eens wetkrachtig maken is mijn mening.

Ik denk juist ook dat het probleem ligt bij verbieden in combinatie met handhaven.
Mijn gevoel zegt me dat Rutte alleen wil (deel)verbieden míts hij van de politie zwart op wit krijgt, dat deze voor 90 of 100% KAN handhaven.
De politie leiding roept wel dat ze het kan, maar als deze bij Rutte in het torentje moet opdraven om hiervoor een handtekening te zetten...ho maar..
In zo'n geval mág je een verbod niet eens wetkrachtig maken is mijn mening.
Dat kan wel hoor. Beetje verder polderen e er ligt een verbod, met een hele dikke lijst aan dingen die we toch actief gedogen (omdat handhavinf tekort schiet, maar dat is dan mooi opgelost)

Back
Bovenaan