De druk op de VVD om in te stemmen met een vuurwerkverbod neemt toe”, lees ik overal

jeremy21

VWC lid
De druk op de VVD om in te stemmen met een vuurwerkverbod neemt toe”, lees ik overal

Klaas Dijkhoff

Dit is te lezen op zijn FB account

1 uur ·

“De druk op de VVD om in te stemmen met een vuurwerkverbod neemt toe”, lees ik overal.

Nou, ik voel me niet zo snel onder druk gezet. Maar natuurlijk ben ik niet doof en blind voor de signalen, na weer een jaarwisseling vol schandalige incidenten. Ik hoor de oproep van de politie, van andere hulpverleners, van burgemeesters, van oogartsen. En ja, ik lees dat steeds meer Nederlanders voorstander zijn van een verbod, ook als jullie me daarover berichten sturen.

Ik snap ook heel goed dat je er klaar mee bent, als je leest over vuurwerk dat naar agenten en naar een rouwstoet wordt gegooid, over spullen die in de fik worden gestoken, over levensgevaarlijke situaties. Ik snap heel goed dat je er klaar mee bent als je je zelf niet meer veilig voelt in je eigen buurt, als je bezorgd bent over je kinderen, je huisdieren, je spullen. Ik voel dat eerlijk gezegd ook. Ik heb zelf nooit veel vuurwerk afgestoken, hoop ook elk jaar dat de katten niet in de stress schieten en dat m’n dochters erdoorheen slapen. Ik snap ook niet waarom mensen honderden euro’s uitgeven om na het aftellen tegelijk met al die anderen het in een half uur de lucht in te schieten.

Je kunt dan als politicus natuurlijk binnen een week na oud en nieuw zeggen: ‘verbieden die hap’ en vervolgens doen alsof je het probleem daarmee oplost. Maar je kunt ook grondig nadenken over de juiste balans. Dat laatste heeft mijn voorkeur.

Want ik snap óók heel goed dat je het gezellig vindt om samen met je vrienden en buren wat vuurwerk af te steken. Dat je het hele jaar uitkijkt naar de enthousiaste gezichten van je kinderen wanneer ze de show zien die hun vuurwerk veroorzaakt. Dat je ook wel snapt dat anderen het minder leuk vinden, maar dat dat één keer per jaar toch moet kunnen. Dat die traditie belangrijk voor je is en niet wil kwijtraken.

Fatsoenlijke vuurwerkliefhebbers ergeren zich ook kapot aan het tuig dat oud & nieuw elk jaar weer verpest, maar dreigen er met een totaalverbod zelf voor gestraft te worden. Terwijl ze niets verkeerd hebben gedaan. Zich afvragen waarom politici hun brave in Nederland gekochte sierpotten willen verbieden terwijl net over de grens veel zwaarder spul gewoon in de winkels ligt. Het is voor mij 15 minuten rijden, dan ben je in België. Daar zegt de vuurwerkhandelaar “Het is hier het hele jaar verkrijgbaar, goedkoper en zwaarder; 40% van wat ik verkoop is in Nederland verboden.” En in december rijden de auto’s met geel kenteken af en aan.

Het meeste vuurwerk gaat de lucht in zonder gericht te zijn op een ander, zonder letsel te veroorzaken en zonder dat het bijdraagt aan een onveilige situatie voor hulpverleners. Een heleboel ellende met oud & nieuw wordt veroorzaakt zonder vuurwerk. Ik geloof wel dat het bijdraagt aan een opgefokt sfeertje, al die knallen, de drank, de drugs, het rare gevoel dat het een andere avond is dan alle andere avonden. Maar uiteindelijk steekt vuurwerk zichzelf niet af en richt het zich zeker niet zelf op een agent.

Dingen verbieden is sowieso op z’n zachtst gezegd niet direct mijn eerste reflex. Als liberaal verbied ik het liefst zo min mogelijk. Alleen als het echt noodzakelijk is, als het echt niet anders kan, wil ik zover gaan. En dan vind ik het bovendien belangrijk dat een verbod ook werkelijk helpt om de agressie en het letsel te verminderen. Ik wil geen verbod om andere redenen. Of beter gezegd: om al die andere redenen is vuurwerk al 364 dagen per jaar verboden en mag het maar gedurende 8 uur per jaar afgestoken worden.

En ook de afgelopen jaren hebben we veel extra maatregelen getroffen om overlast tegen te gaan: de verkoop beperkt, de afsteektijd verkort, het zwaarste vuurwerk verboden, burgemeesters de mogelijkheid gegeven om vuurwerkvrije zones in te stellen of zelfs een vuurwerkverbod in hele wijken of zelfs vrijwel de hele gemeente in te stellen. Helaas is het kennelijk niet genoeg om alle ellende te voorkomen. De vraag is dan wel of nog meer verbieden gaat werken. En of je het gericht kunt doen zodat er ruimte overblijft voor vuurwerkplezier, maar we de kans op ellende kunnen verkleinen.

Binnen mijn partij wordt er op dit moment stevig over vuurwerk en veiligheid gediscussieerd. Dat heb je met liberalen. ‘Verdeeldheid’, wordt dat dan genoemd. Ja, zo kan ik het ook. Ik vind het alleen maar gezond dat onze mensen een mening hebben. Ik zou me pas echt zorgen maken als liberalen hun eigen opvatting voor zich hielden en blind achter de in beton gegoten partijlijn aanliepen.

Onze fractie stopt nooit met nadenken. Wij discussiëren voortdurend, over alles wat belangrijk is voor Nederland. Onze standpunten houden we continu tegen het licht. En nadat we alles hebben afgewogen, nemen we de beslissingen die wij noodzakelijk vinden. Niet eerder. Dat zal nu niet anders zijn.

Hulde ! Blij dat er na de golf van negatieve nep nieuws nog enig gezonde verstand boven komt drijven

Eindelijk s een zeer verstandige redenering, zouden s wat meer politici moeten doen. En dan bedoel ik dat ze zich s verdiepen in waar het echte probleem ligt en niet zomaar iets roepen en verbieden wat kant noch wal raakt. Ze weten totaal niet waar ze het over hebben...

Tsja... Klaas Dijkhof…. VVD... Neemt iemand die man en partij nog serieus? Ik vind het een mooi verhaal, maar zodra er wat te halen valt zijn principes van VVD'ers niets meer waard, dus ik hecht hier weinig waarde aan. Eerst maar eens zien wat ze daadwerkelijk stemmen als puntje bij paaltje komt.

Bijzonder hoe NPO Nieuws op de radio zojuist het weet te draaien tot: "VVD wil mogelijk toch mee in een vuurwerkverbod".
Negatieve stemmingmakerij pur sang.

Verder zegt Klaas hier gewoon verstandige dingen. Wat er van overblijft als er binnen de VVD gedebatteerd en gestemd is, dat is wel de vraag... maar ben blij dat zo'n vooraanstaande politicus in elk geval wat verder nadenkt en niet direct oproept tot verbieden.

Heb ook eronder gereageerd:

Spijker op z’n kop! Eindelijk een politicus die de vinger op de zere plek legt. Verbieden van consumentenvuurwerk is niet de oplossing van het echte probleem. Gebrek aan capaciteit voor handhaving en aanpak van illegaal vuurwerk mag je nooit afschuiven op de voor het overgrote deel goedwillende vuurwerkliefhebber. Hier was het een groot vuurwerkspektakel in de wijk, met veiligheid bovenaan en respect en begrip voor de ander. We mogen niet capituleren voor raddraaiers; die zullen er immers altijd blijven. En schieten ze geen vuurpijl door de straat, dan gooien ze wel een Cobra 6. Daar gaat een verbod op consumentenvuurwerk werkelijk geen ene millimeter aan veranderen.
Groet van een CDA’er!

Ik heb mijn mail gestuurd naar Dijkhoff zal hem hier even delen

Geachte heer Dijkhoff,

Bij deze wil ik uw bedanken voor uw wijze en goed doordachte boodschap over het vuurwerk verbod.

Het gaf mij goede moed om te lezen dat er nog wel politici zijn die nog wel het beestje bij zijn naam durven te benoemen , namelijk gedrag en het aanpakken van het gedrag vanuit de handhavings organen.

En dat een verbod inderdaad geen effectief middel is voor diegenen die zich ook al aan de rest van de verboden niks aantrekken.

Een oud en nieuwe zonder vuurwerk kan ik mij bijna niet voorstellen , ik ben er mee opgegroeid en elke oud en nieuwe maak ik in de buurt er weer een waar feestje van inclusief vuurwerkbrillen. Het applaus en de reacties van mensen die ik normaal dagelijks niet spreek zorgt voor een echt saamhorigheids gevoel.

Het romantische gevoel wat anderen hebben bij een knisperende haardvuur, hebben ik en mijn mede liefhebbers bij het afsteken van vuurwerk dat terwijl je het eerstgenoemde ook makkelijk zou kunnen verbieden vanwege "millieu en veiligheids" redenen.

Al met al zal het er niet gezellig op worden in Nederland als we de plezier van mensen niet in acht nemen en de schuld van het gedrag van een kleine groep radraaiers leggen bij hetgeen waar het overgrote deel onschuldig plezier aan beleeft zonder incidenten.

Met vriendelijke groet,

Hulde voor Dijkhof maar wat een ongelooflijke smerige kutmedia zeg. De laatste alinea’s waar Dijkhof vuurwerk positief belicht wordt bijna nergens geplaatst. En dan de titels gadver. De media bepalen echt alles en zijn alles behalve objectief

De media, de nachtmerrie van elke vuurwerk liefhebber. Hulde voor Klaas Dijkhoff voor zijn standpunt. Maar er zitten zat griezels met andere gedachten bij de VVD, dus ik denk dat hij wel mee moet gaan met de rest van het gedachtegoed in die partij.

In linkse bubbels wordt er volop gesproken over dat alleen linkse partijen een debat op feiten kunnen voeren en rechts voornamelijk op onderbuikgevoel. Nou zie hier links in actie, ja het zijn wellicht feiten maar alleen eenzijdige verdraaide feiten.

De partij die alle vuurwerkminnaars aan zich weet te binden, is in een klap veruit de grootste van het land. Dat weet Klaas dondersgoed.

Overigens gaat het nog steeds slechts om een verbod op de soorten die de OVV verboden wil zien, en niet om een totaalverbod.

Back
Bovenaan