Politie zorgt in Zeewolde zelf voor vuurwerkoverlast

lbanoa

VWC lid
https://www.destentor.nl/zeewolde/politie-zorgt-in-zeewolde-zelf-voor-vuurwerkoverlast~adc7bb07/

Inwoners van Zeewolde kunnen gisteren en vandaag zijn opgeschrikt door harde vuurwerkknallen. Uit een Facebookbericht op de pagina van politie Zeewolde blijkt dat de politie hiervoor zelf verantwoordelijk was; het betrof een oefening van politie Midden-Nederland met politiehonden.

De oefening was voornamelijk gericht op vuurwerkgewenning voor de politiehonden die moeten leren omgaan met het geluid en de geur van vuurwerk en rondvliegende vuurwerkresten. Onder het kopje ‘Excuses voor de noodzakelijke overlast’ legt de politie uit dat er op en rond het terrein van de Groene Schuur in Zeewolde is geoefend.

Overlast
‘Om de oefening zo realistisch mogelijk te houden is er gekozen voor de Groene Schuur. Het voordeel is dat het buiten de bebouwde kom ligt met een goeie infrastructuur. Het nadeel is dat ondanks het zoveel mogelijk rekening houden met overlast voor omwonenden, wij niet alle overlast kunnen voorkomen’, aldus de politie.

De reden dat zij pas na de oefeningen met dit bericht naar buiten kwamen, was om zo weinig mogelijk publieke aandacht te genereren zodat de oefening ongestoord kon verlopen en optimaal kon worden getraind.

‘Nogmaals onze excuses voor de overlast maar hartelijk dank voor uw begrip! Dit ook namens diensthond Cas, rechtsonder op de foto’, besluit de politie het bericht.

Wel vuurwerk gebruiken ze dan? Wat ze in beslag hebben genomen?

Ik denk niet dat ze "pang" geroepen hebben ofzo:D:bonk:

Vast en zeker dat in beslag genomen spul is gebruikt. Agja, geen idee of ik me er druk om moet maken of het in beslag genomen spul is gebruikt. Scheelt weer extra aankopen van onze belastingcentjes denk ik dan maar.

Waarschijnlijk was dit een cobra 6 training, daar gebruiken ze in beslag genomen handgranaten bij :yes:

hoe komen ze aan illegaal vuurwerk? zowel een particulier als een politie agent mag dit niet afsteken! wtf is dit man?

Het vuurwerkbesluit stelt:

[FONT=&quot]Dit besluit is van toepassing op vuurwerk en pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, met uitzondering van:[/FONT]
  • a.in beslag genomen vuurwerk en pyrotechnische artikelen voor theatergebruik die in beheer zijn bij de overheid;
  • b.vuurwerk en pyrotechnische artikelen voor theatergebruik waarover door de krijgsmacht, de politie of de brandweer wordt beschikt ten behoeve van instructiedoeleinden;

Kinderachtig gedoe altijd dat een agent iets niet zou mogen. Agenten mogen alles, deal with it! Ze moeten toch kunnen trainen en/of mensen snel kunnen helpen. Agenten zijn er om ons te helpen!

[video]https://www.dumpert.nl/item/7321487_90f89af9[/video]

Vuurwerk afsteken is het werk van pyrotechiekers.

Een agent is daar niet toe bevoegd of opgeleid.

[video]https://www.dumpert.nl/item/7321487_90f89af9[/video]

Vuurwerk afsteken is het werk van pyrotechiekers.

Een agent is daar niet toe bevoegd of opgeleid.
En hoeven dat ook niet te zijn tijdens een oefening(opgeleid). Bevoegd zijn ze wel.

Ik ga niet met je in discussie.

Hoeft ook niet, de wet is duidelijk. De politie kan praktisch doen en laten met vuurwerk wanneer zij daarover beschikken. Alle regeltjes die voor ons gelden (Vuurwerkbesluit) gelden niet voor hun.

Opeens heb je 't. Je wordt agent? ;-)

Kan me echt niet voorstellen dat een agent illegaal of legaal vuurwerk mag staan afsteken buiten de tijden.

Kan me echt niet voorstellen dat een agent illegaal of legaal vuurwerk mag staan afsteken buiten de tijden.

Het is in grondbeginsel verboden vuurwerk af te steken. De uitzondering daarop is op 31 december, tussen 18:00 en 02:00 of als je een professional bent met ontheffing, etc. Dat is opgenomen in het vuurwerkbesluit. Het vuurwerkbesluit geldt niet voor vuurwerk dat in beslag is genomen en in beheer is door de overheid, alsook niet voor vuurwerk waarover door politie, brandweer en krijgsmacht wordt beschikt tbv trainingsdoeleinden.

- Als vuurwerk in beslag is genomen, geldt het afsteekverbod niet (want, het hele vuurwerkbesluit geldt niet)
- Als vuurwerk gebruikt wordt voor training, opleiding, etc door de krijgsmacht, de politie (in dit geval dus van toepassing) en brandweer.

Nou ben ik met je eens dat er ongetwijfeld nadere eisen, richtlijnen of misschien wetsartikelen in andere wetten (waar ik nog niet in gekeken heb, en dus geen weet van heb) en besluiten zijn die wel van toepassing kunnen zijn - en er dus weer andere zaken om de hoek komen kijken bij het gebruik- en de opslag van vuurwerk door de overheid. Maar in principe is de uitzondering binnen het Vuurwerkbesluit een soort van carte-blanche.

EDIT: Nog even gezocht, de opslag van meer dan 25KG op politiebureaus is geregeld in het omgevingsrecht. Zij dienen hiervoor dan een een vergunning te hebben, waarschijnlijk conform winkeliers. Er mag dan alleen vergelijkbaar met 1.4G liggen, alles daarboven (1.3, etc) dient weer anders vergund te worden.
https://www.infomil.nl/onderwerpen/...besluit/opslag-ontplofbare-0/opslag-vuurwerk/

Over afsteken en bezigen niets anders kunnen vinden zo snel.

Het afvoeren van alles boven gevarenklasse 1.4G, daar ze dit dus niet zelf mogen opslaan op het bureau. Of alles boven de 25kg aan 1.4.

Back
Bovenaan