CDA: Gooi bezitters van illegaal vuurwerk in de bak tot na de jaarwisseling

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Mensen die met zwaar illegaal vuurwerk op zak worden betrapt door de politie moeten tot na de jaarwisseling in de cel belanden. Daarvoor pleit Tweede Kamerlid voor het CDA Chris van Dam in WNL Op Zaterdag op NPO Radio 1.

Nu is het volgens Van Dam zo dat mensen die worden gepakt met illegaal vuurwerk vaak vrij blijven rondlopen tot zij hun straf te horen krijgen. Dit is meestal een taakstraf. Van Dam vindt het raar dat mensen die met vuurwapens worden gesnapt vaak wél meteen worden vastgezet en deze illegale vuurwerkbezitters niet.

Van Dam vindt dat niet kunnen. “Ik ga ervoor strijden dat als je hiervoor wordt aangehouden, je gewoon de bak in gaat. In ieder geval tot en met oud en nieuw. Deze mensen diskwalificeren zich om überhaupt een oudejaarsnacht mee te mogen maken.”

‘Niets beschermt ons tegen illegaal vuurwerk’

Het plan om mensen die met illegaal vuurwerk worden gepakt de cel in te gooien, moet volgens het CDA een afschrikwekkende werking hebben. Op die manier moet worden voorkomen dat met het illegale vuurwerk bijvoorbeeld hulpverleners worden bekogeld.

De politie maakt zich elk jaar zorgen over dat gevaar, zo zegt Ad Nieuwdorp, vuurwerkexpert politie, in WNL Op Zaterdag. “Er is niets wat ons als politie kan beschermen”, doelt hij op het illegale vuurwerk. Dit is volgens Nieuwdorp onlangs uit testen gebleken.

LEES OOK: Politie wil meldplicht na illegaal vuurwerk: ‘Dan zijn die lui van de straat tijdens oud en nieuw’

Kamerlid Van Dam, zelf oud-politieman, herkent dat. “Het gaat dwars door motorkappen van auto’s en ME-schilden heen.” Nieuwdorp is blij met het streven van Van Dam om mensen met illegaal vuurwerk op zak harder aan te pakken. “Het is een misdrijf en dat moet als misdrijf afgehandeld worden.”

https://wnl.tv/2019/12/07/cda-gooi-...l-vuurwerk-in-de-bak-tot-na-de-jaarwisseling/

Adje de 'expert' is ook weer wakker op zijn manier..
Zijn die schilden dan van papier gemaakt dan soms?

Ik vermoed dat er dan te weinig cellen zijn voor de mensen die illegaal vuurwerk hebben. Daarnaast niet iedereen die het heeft gaat er slecht of verkeerd mee om. persoonlijk zou ik zeggen de gene die er verkeerd mee omgaan of dingen slopen zouden ze harder moeten aanpakken.

Tje.. vaak gaat het nu mis omdat jongeren in gropen zijn. Genoeg fimlpjes in omloop waarop te zien is dat de poitie daar niet op ingrijpt.

Het gooien van zwaar illegaal vuurwerk, maar ook het doelbewust bekogelen van mensen en dieren zou direct aanleiding moeten zijn om mensen vast te zetten, zelfs als het een hele groep betreft.

Sommige dingen horen nu eenmaal niet thuis in een maatschappij, gezien mensen hier zelf niet mee om kunnen gaan, is het welkicht tijd voor dergelijke maatregelen als vastzetten.

Zal wettelijk gezien een lastige worden om raddraaiers specifiek met oudjaar de bak in te gooien, al zou het wel een mooie veilig en terechte consequentie zijn! Je hebt je maar te gedragen!

Zal wettelijk gezien een lastige worden om raddraaiers specifiek met oudjaar de bak in te gooien, al zou het wel een mooie veilig en terechte consequentie zijn! Je hebt je maar te gedragen!

Begrijp me niet verkeerd, zieke geesten die daadwerkelijk vuurwerk naar hulpverleners of sowieso naar mensen hebben gegooid mogen van mij vast worden gezet tijdens oud en nieuw.
Maar zijn ze nou helemaal van de zotte geworden, iedereen die illegaal vuurwerk heeft gehad en daar mee betrapt is in de cel zetten? Dat is ziekelijk, het merendeel van de bezitters van illegaal vuurwerk die gepakt zijn waren gewoon liefhebbers met flowerbedje. Die verdienen het toch niet om zomaar vastgezet te worden?

Voor.

Laat dat zwakke zaad maar gewoon een dagje binnen blijven. Op 1 januari mogen ze weer worden uitgelaten.
Want ook als mensen dom zijn, moeten we niet stoppen met opvoeden. En als ouders dat verzaken, dan doet de staat dat.

'If you can't do the time, don't do the crime.'

Begrijp me niet verkeerd, zieke geesten die daadwerkelijk vuurwerk naar hulpverleners of sowieso naar mensen hebben gegooid mogen van mij vast worden gezet tijdens oud en nieuw.
Maar zijn ze nou helemaal van de zotte geworden, iedereen die illegaal vuurwerk heeft gehad en daar mee betrapt is in de cel zetten? Dat is ziekelijk, het merendeel van de bezitters van illegaal vuurwerk die gepakt zijn waren gewoon liefhebbers met flowerbedje. Die verdienen het toch niet om zomaar vastgezet te worden?

Ik doel inderdaad specifiek op raddraaiers, het artikel wellicht niet. Nitraatjes uit Baarle halen en dan de bak in, nee dat gaat er bij mij ook totaal niet in!

Wat mij betreft prima dat ze de straffen zwaarder maken wat betreft illegaal vuurwerk, al moet het niet zo zijn dat dit bij 1 nitraatje of babypijltjes al gebeurt.

Maar bij bijvoorbeeld het bezit van cobra 6 of zwaarder of Shells zou ik dit niet erg vinden.

Ik vind het toch vrij curieus dat de beste man zomaar zulke dingen roept, terwijl er meteen enorme vraagtekens gezet kunnen worden bij de juridische haalbaarheid. Die man zit nota bene in de tweede kamer!

Wat nou als verdachte X begin november met een cobra betrapt wordt, en verdachte Y pas rond de kerst. Dan zou je de ene verdachte onredelijk zwaar moeten straffen ten opzichte van de andere.
Of wat nou als verdachte X begin december betrapt wordt met 2 nitraten in zijn zak, en verdachte Y met een rugtas vol met cobra's.
Dan ga je een even zware straf opleggen voor twee delicten die zich nauwelijks tot elkaar verhouden.

Ik ben absoluut voor het afgeven van een signaal naar illegale stokers, en een daadkrachtige aanpak van zaken die de traditie kunnen schaden, maar het zou een man in zo'n positie wel sieren als hij zijn hersenspinsels goed overdenkt, alvorens ze de wijde wereld in te slingeren.

Ik vind dat politici direct uit hun functie moet worden gezet en in de bak worden gegooid wanneer ze opzettelijk geld binnen harken waar ze geen recht op hebben/hadden. En extra bestraffen wanneer ze zich niks meer kunnen herinneren.

Bedenk dat jij ook illegaal vuurwerk hebt als je een romeinse kaars, babypijl, single shot, vuurpijl of knalvuurwerk vast hebt. Dit soort dingen moet je niet willen.

Vind ik ook. Dat ze raddraaiers en vandalen maar in de cel mieteren vind ik ook goed.
Maar hoeveel vaders kopen voor hun kroost in belgie onwetend romeinse kaarsen, babypijlen etc, die hier niet mogen? Vele.

Back
Bovenaan