SGP wil vuurwerkverbod in Barneveld.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Barneveld moet volledig vuurwerkvrij worden tijdens de jaarwisselingen. Dat vindt de lokale SGP-fractie, die een poging waagt om dit verbod - in navolging van buurgemeente Apeldoorn - vanaf de jaarwisseling 2020-2021 in de gemeente Barneveld te regelen. ,,Het huidige beleid werkt niet", meent SGP-raadslid Arend Flier.

Jannes Bijlsma

Hij gaat proberen meer partijen met zich mee te krijgen om een algeheel vuurverwerkverbod te bewerkstelligen. Zijn partij is al langer tegen vuurwerk in de openbare ruimte, zegt hij. ,,Vuurwerk is voor ons een principieel probleem. Wij zijn al geruime tijd tegen alle vormen van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. We weten natuurlijk dat veel mensen er ook van genieten; ik denk ook niet dat onze hele SGP-achterban staat te juichen bij ons voorstel. Maar je moet kijken naar het grotere plaatje: het zorgt voor veel mensen voor heel veel overlast."

Ook de huidige stikstofdiscussie is aanleiding voor de SGP om nu concreet werk te maken van een vuurwerkverbod in de gemeente Barneveld. ,,We moeten elkaar niet voor de gek houden. We kunnen niet alleen vragen van boeren om hun stikstofuitstoot terug te brengen. Consumenten moeten hier dan ook hun steentje aan bijdragen. Tijdens de jaarwisseling zien we een enorme explosie van stikstof bij het afsteken van vuurwerk. Dit geldt ook voor fijnstof, waar Barneveld ook een groot probleem mee heeft."

HANDHAVING Twee weken geleden voerde buurgemeente Apeldoorn een algeheel vuurwerkverbod in, dat niet tijdens de komende maar de daaropvolgende jaarwisseling ingaat. Het vormde voor de SGP-fractie het moment om ook serieus naar Barneveld te kijken. ,,Misschien kunnen we hierin samen optrekken", hoopt Flier. ,,Wij gaan in ieder geval in gesprek met onze fractie in Apeldoorn om te zien wat de te nemen stappen zijn en of wij daarvan kunnen leren." De hoogste te nemen horde is het regelen van de politie- en boa-inzet tijdens de laatste uren van het jaar, erkent Flier. ,,De handhaving goed regelen is ingewikkeld. Daar zullen we goed naar moeten kijken, want je kunt moeilijk op elke hoek van de straat aanwezig zijn."

Flier vindt in ieder geval dat het huidige vuurwerkbeleid in Barneveld tekortschiet. De gemeente riep in april van dit jaar de wijkplatforms op om te inventariseren of er gebieden zijn waar bewoners zich samen sterk willen maken voor een vrijwillige vuurwerkvrije zone. De oproep leidde tot geen enkele aanmelding bij de gemeente. Daarom ging in september dezelfde oproep uit naar de wijkplatforms.

KRACHT Voor de zones zou gelden dat bewoners onderling afspreken om geen vuurwerk af te steken in hun buurt tijdens de jaarwisseling. Dat kan gaan om een straat, pleintje, speeltuin of stuk groen in de buurt. Zou de buurt achter het plan staan, dan levert de gemeente straatborden om voorbijgangers op de vuurwerkvrije zone te wijzen. Politie en gemeente handhaven deze afspreken niet, omdat de gemeente uitgaat van de 'kracht van de bewoners'.

,,Het huidige beleid werkt niet", meent Flier. ,,Honderd procent van de betrokken bewoners zou achter het plan moeten staan. Wij vinden dat niet reëel." De SGP'er wil met zijn Barneveldse collega-politici in in gesprek om te kijken wat er mogelijk is. Pro'98-raadslid Martin Lentink is bereid die handschoen op te pakken. ,,Ik ben gelukkig met deze discussie", zegt Lentink in een reactie. ,,Ik misgun niemand zijn pleziertje, maar voor mensen met longproblemen is de jaarwisseling bepaald geen fijne nacht." Hij wijst hiermee onder meer op de laatste uitgave van oud en nieuw, toen er een enorme fijnstofpiek boven de gemeente Barneveld werd gemeten.

AANVECHTEN Een vuurwerkverbod zou daar flink tegen helpen, denkt Lentink. Tegelijk vreest hij dat zo'n verbod juridisch onhaalbaar is. ,,Die geluiden komen nu ook in Apeldoorn naar boven, waar sommige partijen het verbod willen aanvechten. Veel mensen zijn niet gelukkig met vuurwerk, maar er zijn ook veel die heel erg hechten aan deze traditie. Wettelijk mogen mensen gewoon tussen bepaalde tijden vuurwerk afsteken. Volgens mij ontbreekt het gemeenten aan wettelijke drukmiddelen. Een verandering op dit vlak zou uit Den Haag moeten komen."

https://barneveldsekrant.nl/lokaal/politiek/sgp-wil-vuurwerkverbod-barneveld-654337

SGP, voor de zoveelste keer, kijk naar je eigen achterban. De refo's zijn vaak ook gewoon huisvaders die elk jaar of een vuurwerkpakket of een hele kofferbak vol met vuurwerk afsteken. Ik snap echt niet hoe ze denken hiermee iets te bereiken.

SGP, voor de zoveelste keer, kijk naar je eigen achterban. De refo's zijn vaak ook gewoon huisvaders die elk jaar of een vuurwerkpakket of een hele kofferbak vol met vuurwerk afsteken. Ik snap echt niet hoe ze denken hiermee iets te bereiken.

Zo vastgeroest als een partij bouten die partij.
Maar je zal als mens toch genieten zeg... Foei!

En voor de rest niets aan je post toe te voegen Daniel.

Ik begrijp het niet zo goed, wat je nu ziet is dat het nu op mensen met long problemen gegooid wordt, dan is de mens met de dieren, dan is het de mens met een oorlogsverleden, dan is het de mens met een groen hart, dan is het de mens met principes, dan is het de mens die het geluid te hard vindt, dan is het de mens die wil slapen, dan is het de mens die geen leven heeft, dan is het de mens die niet van feesten houdt, al die mensen, als die wensen..... als we ieder feestje, gebruiken of wat dan ook zo gaan afwegen dan kunnen we beter meteen de houten jas aantrekken en de grond induiken. Al die zieltjes tegenwoordig, al die gesubsidieerde clubjes tegenwoordig ik wordt er echt compleet gestoord van.

RIVM heeft nog steeds geen bewijs voor medische gevolgen door oud en nieuw smog, komt omdat het een piek moment is en dus geen langdurig blootstelling.

32.000 kg distikstofoxide(N2O) door vuurwerk. in 2016 (kan geen recentere meting vinden maar zie geen reden voor een extreme toename met recentere jaren)

Bron:

uitstoot totale N2O in 2017: 29.000.000 kg

Bron:

0,1% van jaarlijks N2O (stikstof) uitstoot komt door vuurwerk. is dat nou echt relevant ?

Kan ik zeker bevestigen, gezien opgegroeid is een SGP familie! :D

als je rellen en chaos wilt als een volk iets door de strot wordt gedrukt wat de bevolking NIET wil, dan moeten de gemeenten dit vooral doen.
GENOEG IS GENOEG!!!
we hebben de laatste jaren godverdomme al zoveel in moeten leveren!

als je rellen en chaos wilt als een volk iets door de strot wordt gedrukt wat de bevolking NIET wil, dan moeten de gemeenten dit vooral doen.
GENOEG IS GENOEG!!!
we hebben de laatste jaren godverdomme al zoveel in moeten leveren!

Precies en de meeste overlast enz komen door de dronken mensen in cafes die dit als de afsluiting en klapper van het jaar zien en flink erop los gaan, vervolgens komen politie ME enz en al snel wordt de schuld aan de vuurwerkafstekers gegeven! Ik ben het langzaam beu aant worden

SGP krijgt geen steun voor vuurwerkverbod Barneveld

BARNEVELD Het SGP-plan voor een algeheel vuurwerkverbod in de gemeente Barneveld vindt geen weerklank bij collega-partijen in de gemeenteraad. Zij vrezen dat het plan zeer moeilijk is te handhaven. Over wat er dan wel moet gebeuren over de overlast die grote groepen inwoners ervaren bij het afsteken van vuurwerk, verschillen zij van mening.

Jannes Bijlsma
Oppositiepartijen VVD en Lokaal Belang vegen de vloer aan met het plan. ,,Het lijkt wel of je geen plezier meer mag maken in Barneveld”, zegt VVD’er Theo Bos. ,,De SGP wordt zo langzamerhand een ‘betuttelpartij’. We hadden al het ‘betuttelbier’ (een voorstel om bij evenementen ‘normaal’ bier door ‘light bier’ te vervangen, met een lager alcoholpercentage) en nu krijgen we dit betuttelende plan. De jeugd mag haast niets meer. Dit idee stelt mij echt teleur.” Ook Lokaal Belang-fractievoorzitter Mijntje Pluimers heeft er geen goed woord voor over. ,,Triest”, is haar typering van het SGP-plan. ,,De partij wil weer van alles verbieden. Alles wat leuk is, mag kennelijk niet. Doe alsjeblieft normaal.”
FIJNSTOF SGP-raadslid Arend Flier lanceerde het plan vorige week in deze krant. In zijn ogen hebben zoveel mensen er last van, dat het tijd wordt voor een verbod op vuurwerk. Dit in navolging van de gemeente Apeldoorn, waar een dergelijk verbod vorige maand werd afgekondigd. Het punt van de overlast zien de andere partijen ook in, zoals oppositiepartij Pro’98. ,,Naar aanleiding van het plan kreeg ik telefoon van een bezorgde bewoner uit Garderen die niet zozeer tegen vuurwerk is, maar er wel heel veel last heeft door middel van fijnstofuitstoot”, zegt raadslid Martin Lentink. ,,Daarom vind ik het goed dat de discussie nu is geopend. Maar het is de vraag of een totaalverbod juridisch haalbaar is.”

Flier stelde dat het verbod nodig is, omdat het huidige beleid in Barneveld niet werkt. Hierin kunnen bewoners zelf met elkaar afspreken om op plekken als pleintjes of speeltuinen geen vuurwerk af te steken. Als iedereen hier achterstaat, levert de gemeente Barneveld straatborden om voorbijgangers op de vuurwerkvrije zone te attenderen. Vorig jaar werd er één vuurwerkvrije zone ingericht, bij Kootwijk. Voor dit jaar zijn er nog geen nieuwe bij gekomen. ,,Dat het beleid niet werkt, gaat mij te ver”, zegt CDA-raadslid Maarten Schipper.
ONDOENLIJK ,,Je kunt zoiets het beste van onderop organiseren. Ouders kunnen hun kinderen misschien beter voorlichten over zwaar vuurwerk en mensen kunnen zelf nadenken over vuurwerkvrije zones. Dan moeten wij kijken hoe wij de mensen die zoiets willen het best kunnen faciliteren. Een verbod van bovenaf opleggen werkt ook niet, want het is niet te handhaven.” Met dat laatste is VVD’er Bos het roerend eens. ,,Qua handhaving is een totaalverbod ondoenlijk. Hoe wil je dat doen, in een gebied zo groot als de gemeente Barneveld met zo’n groot buitengebied? Zoveel agenten en boa’s zijn er niet.”
Burger Initiatief is ook tegen een verbod, al juicht raadslid Judith van den Wildenberg het toe dat de SGP het onderwerp oppakt. ,,Een verbod daagt juist uit om het wel te doen”, meent fractievoorzitter Judith van den Wildenberg. ,,Barneveld is hier niet rijp voor. Veel mensen genieten bijvoorbeeld van het traditionele carbidschieten.” Zij ziet een trend dat steeds meer mensen zich gaan ergeren aan, vooral, knalvuurwerk. ,,Ik vergelijk het graag met roken. Het begon met een verbod in cafés en gaandeweg zijn er steeds meer discussies over gekomen. De maatschappelijke druk tegen roken wordt steeds groter. Zoiets zie ik ook voor mij met knalvuurwerk, waar veel mensen zich aan irriteren.”
OUDEREN EN DIEREN Lokaal Belang denkt aan het instellen van vuurwerkvrije zones in de gemeente. ,,Vuurwerk kan heel heftig zijn voor kwetsbare ouderen en dieren”, aldus Pluimers. ,,Rondom kinderboerderijen, dierenopvang, hondenuitlaatplaatsen en verpleeg- en verzorghuizen zou daarom, waar mogelijk, een vuurwerkverbod moeten komen. Dus geen totaalverbod voor iedereen, maar heel concreet plekken aanwijzen waar we dit niet willen.”
Hier ziet Lukas Scheijgrond (ChristenUnie) niets in. ,,Het kan zijn dat bewoners van verpleeghuizen erg genieten van vuurwerk en hierdoor een mooie afleiding hebben.” Hij vindt, net als Schipper (CDA) dat het huidige beleid goed tegen het licht moet worden gehouden. ,, Een totaalverbod is te kort door de bocht. Communiceer als gemeente in ieder geval goed dát je zelf vuurwerkvrije zones kunt aanvragen. Het is de vraag of deze mogelijkheid algemeen bekend is bij de bewoners. Je zou verder kunnen nadenken over centrale plekken in de dorpen waar je vuurwerk kunt afsteken. Dan kun je alleen daar knallen en niet in de andere straten. Misschien is dat nog wel het allerleukst.” Ook Lentink (Pro’98) vindt dit een interessant idee. ,,Eén wat grotere vuurwerkshow zouden we als gemeente moeten stimuleren. Dat zou de overlast voor velen al een stuk beperken.”

De SGP wordt zo langzamerhand een ‘betuttelpartij’. We hadden al het ‘betuttelbier’ (een voorstel om bij evenementen ‘normaal’ bier door ‘light bier’ te vervangen, met een lager alcoholpercentage) en nu krijgen we dit betuttelende plan. De jeugd mag haast niets meer. Dit idee stelt mij echt teleur.” Ook Lokaal Belang-fractievoorzitter Mijntje Pluimers heeft er geen goed woord voor over. ,,Triest”, is haar typering van het SGP-plan. ,,De partij wil weer van alles verbieden. Alles wat leuk is, mag kennelijk niet. Doe alsjeblieft normaal.”

O nee he....
Sorry hoor maar ik krijg erg zin om een Duvel open te trekken.
Een lekker zwaar bier van 8,5%, vaart mijn buik ook beter van.

Wat mij opvalt is dat de verkooppunten en importeurs zich zo stil houden..... wat is er aan de hand.
Je handel en je investeringen worden om zeep geholpen.

Back
Bovenaan