Hoe kom jij aan je hobby ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe kom jij aan je hobby/passie voor vuurwerk? Vertel er hier hoe het bij jou begon, het eerste lontje. Bij een show? Vertel het op jou manier, we zijn benieuwd!

Komt de buurman die was heeft mij helemaal vuurwerk gek gemaakt.

Hij kocht altijd voor duizenden euro's vuurwerk en zetten hele dikke show op. Voor de buutkinderen konden we altijd in zijn achterklep van de auto grondbloemen, rotjes enzo pakken.

Zijn passie en gedrevenheid voor vuurwerk heb ik helemaal overgenomen

Ik heb echt geen idee meer. Vroeger als klein kind vond ik het al prachtig.
Vanaf mijn 11 zelf wat kooen (voor 25 hele guldens toentertijd)!

Daarna steeds meer en groter. In mijn tienerjaren echt ontzettend toffe jaarwisselingen gehad door een buurman die veel en groot inkocht (België). In 2006 de verschillende fora ontdekt.

Ik denk dat het bij mij is ontstaan door de overbuurman, die stond tijdens de jaarwisseling altijd gigantisch dikke prof blokken weg te stoken.. Dat heeft destijds zoveel indruk op mij gemaakt dat ik het vuurwerkvirus nooit meer ben kwijtgeraakt! :D

Mijn vader heeft de passie bij mij aangewakkerd. En ja als ik eenmaal ergens gepassioneerd in ben, gaat t helemaal los xD

Ik ben een zelfontwikkelde vuurwerkliefhebber, hoewel het toch in mijn bloed zit, want ik ben niet de enige uit de familie. Mijn ouders hadden beiden nooit wat met vuurwerk en hielden mij er een beetje vanaf. Maar toen ik een jaar of 12 was begon ik in november met vuurwerkfilmpjes te kijken. Ik had iets ontdekt.
Ik ontdekte allerlei filmpjes waarin mensen vuurwerk afstaken en de grootste lol hadden op oudjaarsdag.'
Dus zo gezegd zo gedaan, ik mocht van mijn ouders vuurwerk afsteken. Ik moest het zelf wel betalen, maar geloof het of niet, ik heb voor 5 euro een hele avond lol gehad. Ik had een hele doos rotjes, 200 stuks, stuk voor stuk aangestoken. Wat was dat gaaf. Ook had ik toen nog legaal wat romeinse kaarsen. Het doosje grondbloemen was al de dagen er voor opgegaan, want ja die maakten toch geen knallen. Dit oud en nieuw was helaas het eerste oud en nieuw dat je niet meer overdag mocht afsteken. Ik heb dus nooit meegemaakt dat je zonder achterom hoeven te kijken kon stoken overdag.

Van jongs af aan al gek op vuurwerk. Geen idee waarom. Maar al 18 jaar aan het knallen. Wat begon met wat rotjes en grondbloemen, uitgroeide tot duizenden euro's aan siervuurwerk, en ondertussen weer op een hobbymatig niveau zit met wat leuke blokken, het zal er altijd wel in blijven zitten.
Stiekem wel blij dat de obsessie ervanaf is.

Ik heb het van mijn opa, van mijn moeders kant.
Op mijn 6e ermee in aanraking gekomen en op mijn 7e helemaal verslaaft geraakt met alle gevolgen van dien.
Zal dat hele verhaal hier niet plaatsen want dan ben ik 3 dagen aan het typen heb ik het idee:p

gr
Marchel

Ik ben jarig op 30 december en vroeger (vanaf 1988) ging ik dan eerst met mijn opa vuurwerk ophalen. Ik kreeg ook regelmatig wat vuurwerk als verjaardagscadeau. Meestal zat de volwassen visite binnen en stond ik met mijn vriendjes en neefjes de hele dag buiten vuurwerk af te steken. Dat kon toen ook gewoon probleemloos trouwens. Later, begin jaren ‘90 was het standaard cadeau van leeftijdsgenoten een 5 guldenmunt. Ee deel van die munten gebruikte ik om stiekem extra vuurwerk van te kopen. Ik mocht elk jaar voor 25 gulden bestellen. Door de extra inkomsten kon ik mijn collectie altijd aanvullen met knalpakketjes van Flower Basket, die kostten toen 4,50 of wat extra sloffen astronauten van Schuurmans.... je snapt vast dat het daarmee begonnen is.

Op mijn 7e me eerste pak baby pijltjes gekregen, alleen vond ik het toen allemaal iets te spannend. 1 jaar later me eerste dragonboxje gekregen van me pa die zelf ook een grote passie heeft voor vuurwerk.
Sinds dien is het allemaal elk jaar een Stappie meer geworden, van een karton kanonslagen naar 10 uur projectjes en nu straat shows !

Door mijn overbuurman. Hij had altijd een mix van Belgisch en Nl vuurwerk (Diamond Collection) Vond het als 12 jarig knaapje altijd heel bijzonder dat we vuurwerk van hem kregen, oa wondertollen en die grote moon travellers met die muzieknoten op de labeltjes.

1990 op 5 jarige leeftijd. Me vader werkte destijds in een Chinese toko. Daar kregen de medewerkers paar dagen voor oud en nieuw een paar meterpakketten. Andere familieleden werkten ook daar en die vierden ook jaarlijks met ons mee. Die paketten bevatte destijds mooie kaarsen, zonnen en fonteinen die fluitdingen en parachutes in de lucht shoten. Heb in de chaos toen men niet oplette stiekem een fontein genaamd red rose aangestoken.

De jaren daarop kreeg ik zakgeld en ging ik zelf vuurwerk kopen met oudere kennissen. Altijd vuurwerk liefhebber gebleven. Tot 3 jaar terug met een bescheiden budget van 300, maar nu een beetje uit de hand gelopen door freakacties :bonk:.

Zeker te weten via ons pap, hij vond het altijd fantastisch om e.e.a. in elkaar te knutselen (opvoeren van crackling ballen, honderden gilpijltjes aan elkaar knopen en fonteinen met romeinse kaarsen haha). Mooie tijden waren dat. Ik met mijn broers op een pleintje met alle andere kids rotjes afsteken, een voor een en wondertollen etc. Een heel enkele keer een ratelbandje want die waren eigenlijk veel te duur, paar kartonne dozen om in te mikken en plezier voor een hele dag. Kan me nog goed herinneren dat mijn ouders me binnen moesten houden tot 10u, en dan de dag erna met zijn alle het plein vegen wat helemaal vol lag.

Langzaam aan wat kleine sierpakketjes gekocht voor savonds, met een single shot gouden crackling staart als beste aanschaf ooit (ik zie hem nog gaan). Ons pap vond het te duur worden dus die is er mee gestopt, wel nog 1 keer goed ingekocht en sindsdien kijkt hij er eigenlijk niet meer naar om. Ik heb het stokje dus maar over genomen, samen met mijn broer die altijd alle vuurwerkfolders uitploos voor de beste koopjes.

Ik snap niet waar mijn fasinatie voor vuurwerk vandaan kwam. Mijn ouders hadden er niks mee. Maar na jaren zeuren mocht ik op mn 12e (1984)vuurwerk gaan kopen samen met mijn oudere broer. De passie werd steeds erger. En zelfs mijn ouders begonnen het heel mooi om te zien hoe ik er mee bezig was.Ik heb nog steeds de drang en fasinatie en voel me bij elk stuk vuurwerk groot of klein weer even die jongen van 12

Ik denk dat het bij mij genetisch bepaald is. Vanaf mijn geboorte zit het vuur al in me... Als vier jarig jochie al gefascineerd door sigarettenpeuken en kaarsjes en dat heeft zich langzaam uitgebreid naar een hele mooie hobby.

Een vriend van mijn ouders is/was helemaal gek van vuurwerk en met hem vierde we vaak oud en nieuw. Hij werkte toen nog in een vuurwerk winkel en had daardoor hele grote collecties. Hij nam ook altijd vuurwerk voor mij en mijn broertje mee. Dat was geen klein beetje maar echt veel vuurwerk voor een klein jochie dat ik toen was. Dit heeft veel invloed gehad waardoor ik nu vuurwerk als hobby heb.

Ik ben dol op alles wat met vuur te maken heeft. En vuurwerk heeft een magische uitwerking op me. Vanaf jongs af aan ,jaren lang overdag lopen stoken voor 10 met een bescheiden budget. Later is dat uitgegroeit tot mooi siervuurwerk en wat matten met een wat breder budget. En dit jaar besteld met leuke kortingen, dus wat duurdere cakes genomen. In combinatie met een doos klein grut ga ik me prima vermaken.

Hier hetzelfde. Altijd al met vuur bezig geweest. Kaarsjes, aanstekers, fikkie stoken etc. Daaruit is mijn passie voor vuurwerk ontstaan. Kan niet anders.

Ik denk dat het bij mij genetisch bepaald is. Vanaf mijn geboorte zit het vuur al in me... Als vier jarig jochie al gefascineerd door sigarettenpeuken en kaarsjes en dat heeft zich langzaam uitgebreid naar een hele mooie hobby.

Mijn vader was een aantal jaren geleden nog wel echt van het vuurwerk. Ieder jaar mochten ik en mijn broer voor een x bedrag vuurwerk uitzoeken, maar natuurlijk kwam daar nog wat bij. Bij de plaatselijke winkel, die altijd in onze straat gevestigd zat, kregen ze hem altijd weer zover wat extra's mee te nemen. Toen het echte virus naar mij was overgeslagen (mijn broer heeft het nooit echt te pakken gehad), een jaar of 10 geleden, werd het tijd om zelf te gaan sparen. Vanaf toen is het jaar na jaar erger geworden. Maar het échte virus, dat is afkomstig van mijn vader!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan