Politie kan straks geautomatiseerd saldogegevens opvragen.

Zo op het eerste gezicht heeft dit niets met vuurwerk te maken, maar bedenk maar eens wat dit betekent voor mensen met groot budget voor een collectie.

De politie, Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en bijzondere opsporingsdiensten kunnen vanaf eind 2021 geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij Nederlandse banken opvragen, zo hebben minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Hoekstra van Financiën aangekondigd.

De Politie, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de Financial Intelligence Unit (FIU) en bijzondere opsporingsdiensten mogen voor het uitoefenen van bepaalde taken identificerende persoonsgegevens bij banken en betaaldienstverleners vorderen of opvragen. Het opvragen gebeurt op dit moment meestal handmatig en op individuele basis.

Het wetsvoorstel voor de Wet Verwijzingsportaal Bankgegevens regelt dat banken en andere financiële instellingen die rekeningen met een IBAN-nummer aanbieden worden aangesloten op een portaal waarin overheidsdiensten geautomatiseerd gegevens kunnen opvragen over klanten van deze instellingen. Banken worden dan wettelijk verplicht om bevragingen via het portaal geautomatiseerd te beantwoorden.

Grapperhaus en Hoekstra hebben gisteren met hun "nationale aanpak witwassen" allerlei nieuwe maatregelen tegen witwassen aangekondigd (pdf). Als onderdeel van deze maatregelen wordt onder andere het Verwijzingsportaal uitgebreid zodat aangesloten partijen straks ook saldo- en transactiegegevens kunnen opvragen.

De Tweede Kamer moet zich nog buigen over het wetsvoorstel dat het Verwijzingsportaal mogelijk maakt. Als het aan Grapperhaus ligt zal het wetsvoorstel op 1 januari 2020 in werking treden. De mogelijkheid om saldo- en transactiegegevens op te vragen zou in december 2021 gereed moeten zijn. Het Verwijzingsportaal komt voort uit een Europese richtlijn om te voorzien in een geautomatiseerd centraal opvraagsysteem voor identificerende gegevens van banken en betaaldienstverleners. Vanaf augustus 2020 moeten alle EU-lidstaten hieraan voldoen.

https://www.security.nl/posting/615303/Politie+kan+straks+geautomatiseerd+saldogegevens+opvragen

Je kon er op wachtten,big brother is watching you..
Betekend dus voor de grootinkopers niet thuis bewaren in ieder geval..

aangezien vuurwerk kopen met geld niet illegaal is hoeft geen enkele freak hier bang van te worden.

aangezien vuurwerk kopen met geld niet illegaal is hoeft geen enkele freak hier bang van te worden.

Ligt er volgens mij aan of ze dit stiekem ook gaan gebruiken om de grootverbruiker te traceren. Weet überhaupt niet of dit wel is toegestaan maar hun snappen denk ik ook wel dat als je bijvoorbeeld voor 500 euro plus vuurwerk inkoopt dat je boven de 25 kg regeling valt

Ik denk niet dat de recherche tijd zal steken in het al dan niet overtreden van de 25kg regeling. En ook niet om wanbetalers te tracken. Maak jullie niet druk, dat wordt geen ding. Hooguit, bij verdenking tijdens een rechtzaak, kan dit gebruikt worden om aan te tonen dat inkomen en uitgaven scheef lopen. En dat mogen ze al een tijdje meen ik.

Ligt er volgens mij aan of ze dit stiekem ook gaan gebruiken om de grootverbruiker te traceren. Weet überhaupt niet of dit wel is toegestaan maar hun snappen denk ik ook wel dat als je bijvoorbeeld voor 500 euro plus vuurwerk inkoopt dat je boven de 25 kg regeling valt

voor hetzelfde geld koop jij alles in voor de hele buurt, niks verboden aan zolang het maar niet meer dan 25kg is per huis/auto.

bedragen als 500 -5000 zal niet eens opvallen.

wellicht dat als je het over 10k + hebt en niet vies bent van illegale handel/import dat je je zorgen moet maken maar de fervente stoker die legaal vuurwerk koopt voor 1000 euro moet hier echt niet wakker van liggen.

Ze moeten eerst ook een reden hebben op het op te vragen.

Dit mogen ze al lang. Alleen tot nu toe deed men de aanvragen met de hand. Dat mag straks gewoon digitaal. Ach.. gewoon je zwart geld niet op de bank zetten. Ik zie het probleem niet zo. Zo gaat het al tijd al :p

Het "probleem" is ook niet hoeveel je koopt, want je betaald er gewoon belasting over en er is geen wet die voorschrijft dat je maar een X bedrag mag uitgeven.
Dit is puur bedoeld om vreemde geld stromen makkelijker te traceren met als doel: (jawel daar is ie weer)
belasting centjes naar binnen te harken.

Wezenlijk gebeurt het al, stel ik ben een loodgieter met een maand salaris van bruto 3600 euro.
Als ik dan een Mercedes E63 AMG voor m'n zelf koop en een BMW M3 voor mijn vrouw en ik woon in een huis waar ik een hypotheek op heb van 3ton dan gaan er bij de belasting dienst alarm bellen rinkelen.
Dan gaan ze kijken waar ik dat van betaald heb, zou een erfenis kunnen zijn maar als dat het niet is dan gaan ze toch echt in je financiële administratie kijken.

Back
Bovenaan