[4K] Films Fallas 2019

Pas wel op met het 'dicht bij staan'
Vorig jaar is er een vlinder over de hekken tussen het(Nederlandse) publiek gevlogen bij nota bene deze vereniging (zie beelden 03:35

Vandaag twee nieuwe updates :)
Carrer de Xile - Carrer d'Antoni Suárez. Deze mascleta nocturna, geschoten door Europlá, schijnt elk jaar prima te zijn. Ook nu was het een fijne nocturna!

De 17e waren er meerdere mascleta's in de avond. Falla Els Lleons (Carrer dels Sants Just i Pastor

Gave beelden weer DarkSoul, bedankt voor het delen. Weet je nog hoe laat de nocturna de 16e was?

Jammer dat je de 17e er net 1 hebt gemist. Weet je nog de straatnaam waar de 'gemiste' nocturna hing?

Wij waren 17 maart om 21:30 uur bij de Nocturna van Falla Pío XI-Fontanares, Carrer de Pius XI. Is op een klein pleintje tussen de hoge gebouwen in. Duurde een kleine 5 minuten en ging echt snoeihard. Ik kan je zeker aanraden om hier ook eens te gaan kijken.

Pas wel op met het 'dicht bij staan'
Vorig jaar is er een vlinder over de hekken tussen het(Nederlandse) publiek gevlogen bij nota bene deze vereniging (zie beelden 03:35

Heftige beelden EHVuurwerk. Tijdens Fallas 2018 een deel van dat filmpje ook al gezien. Als ik het zo zie hingen de lijnen in 2018 ook veel dichterbij de hekken dan dat nu het geval was.

Gave beelden weer DarkSoul, bedankt voor het delen. Weet je nog hoe laat de nocturna de 16e was?

Jammer dat je de 17e er net 1 hebt gemist. Weet je nog de straatnaam waar de 'gemiste' nocturna hing?

Wij waren 17 maart om 21:30 uur bij de Nocturna van Falla Pío XI-Fontanares, Carrer de Pius XI. Is op een klein pleintje tussen de hoge gebouwen in. Duurde een kleine 5 minuten en ging echt snoeihard. Ik kan je zeker aanraden om hier ook eens te gaan kijken.

Heftige beelden EHVuurwerk. Tijdens Fallas 2018 een deel van dat filmpje ook al gezien. Als ik het zo zie hingen de lijnen in 2018 ook veel dichterbij de hekken dan dat nu het geval was.

Klopt inderdaad, het schietveld was anders ingericht.
Ze waren dit jaar ook een stuk strenger met afzetlint en toezicht, dit was vorig jaar allemaal niet werden we tijdens de mascleta naar achteren gestuurd.

De 17e waren er meerdere mascleta's in de avond. Terwijl een forse groep mensen stond te wachten bij de Falla Els Lleons (Carrer dels Sants Just i Pastor), hoorden we opeens een andere mascleta de straat erachter de lucht in gaan. Helaas. Gemist :sad: Niemand die er vanaf wist, maar als we het wisten, hadden we beide mascleta's prima kunnen combineren.
Deze mascleta's was in elk geval in een hele smalle straat. Vlak naast hele hoge gebouwen :D Hoe verzinnen ze het?! Lekker kort maar prachtig!

weet je zeker dat dit de 17e was?
ik ben de 17e aangekomen in Valencia, het hotel waar ik verbleef zat een paar straten naast de Falla Els Lleons, maar heb die avond een hele andere mascleta gezien :bonk:

De nocturna van de 16e ging om 21:30 uur aan.

De nocturna van de 17e die ik wél gezien heb, was eveneens om 21:30 uur. Maar vlak daarvoor (ik gok rond 21:20 uur) was er eentje ongeveer in de straat erachter. Ik gok de Carrer de la Pobla de Farnals, of Carrer de Borriol.
De nocturna van Falla Pío XI-Fontanares, Carrer de Pius XI, had ik ook op de site gezien. Lag voor ons behoorlijk uit de route. Je moet keuzes maken :D Misschien volgend jaar.

weet je zeker dat dit de 17e was?
ik ben de 17e aangekomen in Valencia, het hotel waar ik verbleef zat een paar straten naast de Falla Els Lleons, maar heb die avond een hele andere mascleta gezien :bonk:

Ja, ik weet zeker dat het de 17e was, om 21:30 uur. Maar ik twijfel of het onderdeel was van de Falla Els Lleons. De straat weet ik wel zeker (Carrer dels Sants Just i Pastor), maar het zou een andere Falla kunnen zijn geweest. Ik heb niet genoteerd welke mascleta's ik bij welke falla verenigingen heb gezien. Ik wilde dat later thuis weer opzoeken op de site van https://www.fallasfestival.nl/ , maar die site had al heel snel alle gegevens van Fallas 2019 van hun site gegooid :sad: Dus het straatmascletaprogramma heb ik niet bij de hand.

Nog maar eens een update er tegenaan gooien! :D

In de middag van 17 maart waren er meerdere mascleta's. Wij besloten om de mascleta op het plein mee te pakken (zoals elke dag), en daarna snel door te gaan naar een buurt niet ver van het plein vandaan. Om 14:30 uur was er aan het plein Plaza del Bisbe Amigo een prima mascleta. Dit was duidelijk goed bekend bij meer mensen, want het was hier flink druk! Waar de meeste straatmascleta's niet zo druk zijn, was hier een flinke menigte op af gekomen. Dat zal ook komen omdat het vanaf het plein goed te bereiken was, zonder je te hoeven haasten. Hij was prima te doen! :D Zeker geen kleintje!

Thnx voor de beelden weer.

Was deze goed te doem vanaf het plein of moet je enorm haasten?

Ik heb tijdens de Fallas voor de zekerheid heel het straatprogramma van fallasfestival.nl ge-screenshot, ik zal proberen deze screens hier te posten.

Thanks voor de filmjes en uitleg DS. Tof om te zien wat je allemaal hebt meegemaakt daar en heerlijk in beeld gebracht.

Thnx DS voor de leuke film. Wij hebben daar dit jaar uit mn hoofd 3 mascleta´s en een nocturna meegepakt dit jaar, leuk wijkje wel :wink:

Leuke laatste film, DS. Wij hebben daar inderdaad wel het een en ander meegepakt Wesley. Wel een klote plek, zo midden op het kruispunt :p

En weer een update! :blink:

De laatste avond Fallas is traditioneel de Crema. Hierbij gaan alle beelden in de stad in vlammen op, zo rond middernacht. Met enkele andere Nederlanders liepen we rond in de wijk bij de Mercado Central. Hier kwamen we onder andere terecht bij de crema op het pleintje Plaza del Doctor Collado. Een erg klein pleintje, met rondom hoge gebouwen, en een erg grote fallas pop! Voordat een pop in de fik gaat, wordt er eerst wat vuurwerk afgestoken, als startsein voor de omgeving dat er bijna weer een crema begint. Soms is dat maar een handjevol potjes, maar bij deze crema was het nog een flinke hoeveelheid cakes! :yes:

Direct na dit showtje, werd er een waterval ontstoken. Dat zie je ook nog op mijn foto's. De pop ging bijzonder snel in de hens! Er stond een brandweerman klaar, die met een slang wat water aan het rondspuiten was. Zag er erg knullig uit, want hij kon moeilijk alle gebouwen nathouden. In ongeveer vier minuten wat de pop volledig weg! Ging echt absurd snel. :shocked:

aioxe33jjta.jpg

oqpld226uzb.jpg

pwpgyt0kb2dbk.jpg

tqlflqny7.jpg

wtnoi4i5pg5wn.jpg

Blijft een bizarre avond hoor van de crema's. Qua vuurwerk is er dan niet gek veel meer te beleven, maar zou die avond nooit over willen slaan. Hangt een aparte sfeer in de stad altijd.

Op 19 maart hebben we gebruik gemaakt van de klassieke looproute. Dat schijnt een bekende route te zijn, waarbij je langs verschillende mascleta's gaat die allemaal vlak na elkaar gaan. We begonnen om 14 uur op het plein, en renden toen snel door naar de richting van Russafa, via Colón. Helaas was er één mascleta al vertrokken om 14 uur (bij B), dus die hebben we niet mee kunnen pakken. Maar daar kregen we wel weer een korte mascleta manual voor terug waar niemand vanaf wist! :D Deze stond tussen D en E in.

Het was flink doorlopen, en billenknijpen of je wel alles kunt zien. Maar we hebben echt veel gezien in dat uur tijd! :blink: Smalle straatjes, gezellige mensen (steeds meer Nederlanders verzamelden zich op de route!), leuke sfeer, prachtig weer, en gruwelijk vet vuurwerk!

Ook jaren die route gelopen, maar sinds een jaar of 3 slaan we die over en trekken andere wijken in waar je op veel meer gemak minstens zoveel straat mascleta's pakt. Maar dit blijft ook zeker een leuke route.

Welke wijk trekken jullie tegenwoordig in? En maak je dan de mascleta op het plein om 14 uur nog mee, of sla je die ook over? Volgens mij heb ik jullie nog wel gezien bij de tweede mascleta van die dag, letter C op de looproute... of vergis ik me?
Voor mij is een mascleta op het plein veel waardevoller dan een kleine straatmascleta. Maar ik kan me voorstellen dat je het plein wel een keer gezien hebt, als je al vele jaren naar Fallas gaat.

Welke wijk trekken jullie tegenwoordig in? En maak je dan de mascleta op het plein om 14 uur nog mee, of sla je die ook over? Volgens mij heb ik jullie nog wel gezien bij de tweede mascleta van die dag, letter C op de looproute... of vergis ik me?
Voor mij is een mascleta op het plein veel waardevoller dan een kleine straatmascleta. Maar ik kan me voorstellen dat je het plein wel een keer gezien hebt, als je al vele jaren naar Fallas gaat.

Het is wisselend. In 2018 ging bijna de gehele groep de wijken in op 19 maart. Echter was dat toen mijn eerste keer Fallas en dan laat je de ultima natuurlijk niet voorbij gaan. Dus heb ik toen voor het plein gekozen en ik ben toen met de mensen van Fallas Festival meegelopen volgens de bekende route.

Dit jaar was het de beurt aan Ricasa en toen was het voor iedereen wel duidelijk, hier moet je gewoon bij zijn. Na de mascleta zijn we toen naar carrer de Cirilo Amorós gelopen en toen stond jij inderdaad een paar meter voor ons. Daarna zijn we verder gelopen, maar niet volgens de bekende route. Uiteindelijk kwamen we er nog 2 tegen, één daarvan was die van Calle Joaquin Costa, en zijn we daarna richtig mercat Russafa gelopen, maar daar waren we helaas net te laat.

Ik sluit me verder bij jou aan. Een mascleta op het plein gaat bij mij ook voor. Maar een deel van de groep is inderdaad al heel vaak geweest en vinden de straten echter veel sfeervoller. Zo is een deel van de groep de 17e Mislata ingedoken en ze hebben er toen als ik het me goed herinner 4 of 5 gezien.

Wij duiken inderdaad Mislata in, wel een stuk fietsen maar dan heb je ook zeker wat. De 17de zijn wij weer die kant op gegaan en hebben er toen 5 gepakt, waarvan 2 hele dikken, 2 normale en een kleintje. Keuze plein of straten is persoonlijk denk ik, als ik er 2-3 op hel plein heb gezien dan duik ik daarna het liefst de straten in. Dit heeft meerdere voordelen vind ik, je hebt veel meer rust, kunt lekker op een terrasje zitten tot 13:45, de sfeer is veel puurder doordat het voor de wijken zelf is en je ziet uiteraard flink wat vuurwerk.

Oa door deze keuze hebben wij afgelopen jaar 29 shows gezien, een behoorlijk aantal dus.

Back
Bovenaan