Geen nieuw onderzoek naar vuurwerkramp in Enschede.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De vuurwerkramp in Enschede, waarbij 23 mensen omkwamen, is te lang geleden om „eigenstandig onderzoeksinformatie te verzamelen en zich op basis daarvan een oordeel te vormen”.

data44273541-ee16ab.jpg

De Onderzoeksraad voor Veiligheid ziet af van nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede. Bij die ramp kwamen op zaterdag 13 mei 2000 kwamen 23 mensen om, raakten bijna duizend anderen gewond en ging de wijk Roombeek grotendeels in vlammen op. Dit heeft voorzitter Joustra van de Raad in een brief laten weten aan voorzitter Arib van de Tweede Kamer.

De ramp is te lang geleden om „eigenstandig onderzoeksinformatie te verzamelen en zich op basis daarvan een oordeel te vormen”, schrijft Joustra in de brief aan Arib. De wijze van onderzoek van de Raad „leent zich niet voor historisch onderzoek”. Daar komt nog bij dat onderzoeken van de Raad strikt gescheiden zijn van het strafrechtelijk onderzoek, „zodat mensen niet hoeven vrezen dat hun medewerking aan de Raad strafrechtelijke consequenties heeft”.

De Tweede Kamer had de Raad gevraagd om een advies, nadat voormalig Europarlementariër Paul van Buitenen vorig jaar aangifte had gedaan van wetenschapsfraude; volgens hem stond onderzoeksinstituut TNO onder druk van Den Haag om snel met antwoorden te komen, zodat de verantwoordelijken gestraft konden worden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/02/geen-nieuw-onderzoek-naar-vuurwerkramp-in-enschede-a3958925

probeer het nog eens over 6 danwel 51 jaar... (vrijvallen archieven)

Goh verrassende uitkomst maar niet heus,als het om hun eigen hachje gaat kunnen ze in 1x wel snel reageren of iets regelen..

Money talks and bullshit walks the way off life......of zoals calimero zei...zij zijn groot en ik is klein.

Mag ik een teiltje, want ik moet hier echt van kotsen. Er was sprake van dat er een compleet hernieuwd onderzoek zou gaan plaats vinden, maar niet dus.
Ze zijn gewoon bang daar in Den Haag etc.

Deze zaak stonk destijds al, maar nu begint hij steeds meer te stinken :mad:

Mag ik een teiltje, want ik moet hier echt van kotsen. Er was sprake van dat er een compleet hernieuwd onderzoek zou gaan plaats vinden, maar niet dus.
Ze zijn gewoon bang daar in Den Haag etc.

Deze zaak stonk destijds al, maar nu begint hij steeds meer te stinken :mad:

Ik vrees het inderdaad ook ja...

Back
Bovenaan