Voortaan enkel nog diervriendelijk (en geluidsarmer) vuurwerk in Brasschaat.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Brasschaat zal vanaf 2019 voortaan feestvieren op een diervriendelijke en geluidsarme manier. Het idee kwam van raadslid Inge Hermans van Brasschaat 2012. “Traditioneel vuurwerk produceert al vlug 170dB terwijl diervriendelijk vuurwerk kan knallen met 85dB”, zegt Inge Hermans. “Een halvering van het aantal decibels vermindert het dierenleed terwijl de kwaliteit van het vuurwerk dezelfde zal blijven.

We kregen ook het engagement en de belofte van het college dat er een grote sensibiliseringscampagne naar de Brasschaatse burger zal worden georganiseerd zodat er in de toekomst vurige, veilige en onbezorgde feesten kunnen plaatsvinden in Brasschaat.”

https://www.hln.be/regio/brasschaat...geluidsarmer-vuurwerk-in-brasschaat~ac7d99a1/

“Traditioneel vuurwerk produceert al vlug 170dB terwijl diervriendelijk vuurwerk kan knallen met 85dB”, zegt Inge Hermans. “Een halvering van het aantal decibels vermindert het dierenleed terwijl de kwaliteit van het vuurwerk dezelfde zal blijven.

Ow, is dat zo. Vraag mij af waar ze die wijsheid vandaan heeft.

Dit snap ik echt niet. In Brasschaat hebben ze voorheen echt prima shows weggeschoten (voornamelijk DBK meen ik, dat kan RedBaron misschien wel bevestigen), ben daar zelfs nog een keer geweest 9 of 10 jaar geleden toen het zoveel jaar bestond. Kan mijn niet heugen dat er mensen niet stonden te springen om vuurwerk te zien daar.

Geluidsarm vuurwerk. Dit is al het 2e Belgische Mediabericht van vandaag waar ik die kreet in zie staan. Zonder burst geen mooie grote effecten. Ik denk dan ook niet dat deze mensen beseffen wat dit betekent...

170dB staat gelijk aan een space-shuttle lancering, ofwel, iedereen in een straal van een kilometer of 2 zou gegarandeerd doof worden en ramen zouden uit gebouwen worden geslagen. Mevrouw Hermans mag inderdaad wel even een lesje natuurkunde volgen.

Back
Bovenaan