Vuurwerk: baasjes delen massaal foto's van doodsbange huisdieren

Babiloot

VWC lid
Beeld © Twitter

Op sociale media staat het er vol mee: berichtjes over honden die van schrik zijn weggelopen, of katten die uit angst alleen nog maar onder de bank blijven liggen. Het is eind december, een hel voor veel (huis)dieren.

Voor veel mensen met huisdieren is het klip en klaar: er moet zo snel mogelijk een vuurwerkverbod komen, want al dat geknal is vreselijk voor veel dieren.

Op Twitter zetten veel van die baasjes een foto van hun hond of kat om hun boodschap kracht bij te zetten.
Bebloed kattenluikje

Wielercommentator Maarten Ducrot plaatste misschien wel het meest heftige bericht op Twitter van de afgelopen week. Niet van zijn hond of kat, maar van het kattenluikje waar zijn hond doorheen was gekropen. Met bloed aan de randen. "Stel je de razende paniek van onze hond voor toen ze uit angst voor de vuurwerk knallen via het kattenluikje naar binnen probeerde te komen. Jawel wat je ziet is bloed."

Deze hond bibbert als een rietje

"Een oproep aan elke vuurwerkliefhebber", zegt een brandweervrouw op Twitter. Haar hond kruipt al dagen weg en 'bibbert als een rietje'.

Voor honden, schrijft ze, is het vuurwerk geen feestje. Die van haar kruipt van angst telkens dicht tegen haar aan.

Hulphond 'erg bang voor knallen'

Anne-Miek Vroom is vanwege haar aandoening afhankelijk van haar hulphond. Die is 'helaas erg bang voor knallen' geworden, schrijft ze. "Daardoor kan ik hem nauwelijks alleen uitlaten. En dat al op 28 december." Van haar mag vuurwerk verboden worden. "Of nóg strengere handhaving."

Ze is naar de IKEA gegaan. "Overdekt uitlaten. Buiten plassen en dan snel naar binnen wandelen tussen de meubels. Hopelijk trilt hij daar niet zo!"

Bij deze hond werd een rotje afgestoken

Sommige honden zijn helemaal niet bang aangelegd, maar wél rond de jaarwisseling. Zeker als vlakbij zo'n viervoeter een rotje wordt afgestoken. "Nu moet ik haar naar buiten slepen en ze durft zelf niet meer voor het raam te gaan liggen."

Zo ziet een doodsbange hond eruit

De video die Jennie op Twitter heeft gezet, zegt meer dan duizend woorden. Ze maakt er dan ook weinig woorden aan vuil.

Ook onder een video op Twitter van hoogleraar Roos Vonk stromen de reacties binnen. Ze plaatste een filmpje van een doodsbange hond, die niet van haar zelf is maar 'wel een hond die bang is van vuurwerk net als zeer zeer vele andere honden en andere dieren'.

Honden lopen weg

Ook plaatsen veel baasjes een opsporingsbericht voor hun ontsnapte hond. "Losgerukt uit riem door vuurwerk", staat er dan bijvoorbeeld.

Deze kat heeft nergens last van

Zijn er ook huisdieren die geen last hebben van al dat vuurwerkgeweld? Jazeker. Deze kat, bijvoorbeeld, heeft mazzel:

bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned.../deze-huisdieren-zijn-doodsbang-voor-vuurwerk

Met mijn kat gaat het prima. En de hond van de buren vind het fantastisch! Als je het zo zielig voor je hond vind is het misschien tijd een cursus te doen met je hond, in plaats van het op social media posten.

Ben zelf opgegroeid met honden, hebben in al die jaren 1 hond gehad die bang was. Deze kwam echter uit een asiel en dus al verpest voor wij hem in huis namen. Die deden we dus mooi met de jaarwisseling in een hondenpension in een omgeving waar vrijwel niets afgestoken werd. Momenteel een kitten van 4 maanden in huis. Hele dag het raam open staan zodat de knallen goed binnen komen.. Hij heeft tot nu toe 1 hele keer gereageerd. Hij schrok keek mij aan en zag dat ik niet reageerde en het was weer prima. Opvoeding scheelt zo ontzettend veel..

Onze hond geeft er niks om, hij wil zelfs nog wel eens achter rotjes en grondbloemen aan rennen (wat natuurlijk niet zo'n goed idee is) is maar net hoe je je huisdier opvoedt.

Ze moeten eens met curssusen komen om vuurwerk angst bij honden te voorkomen, dit heb je ook voor bijvoorbeeld onweer en dergelijke. Kom zeg, wil best rekening houden als er een hond langsloopt en doe dat ook. Maar geen vuurwerk afsteken omdat er ergens een bange hond binnen zit??? Dan zorg je dat je je beestje van die angst afhelpt.

We schaffen toch ook geen honden af omdat ik honden poep vies vind en moet kokhalzen als ik weer in de hondenpoep gestaan heb/ omdat er sommige mensen bang zijn voor honden omdat ze ooit door een hond gebeten zijn? We schieten geen vogels af omdat ze ons s'ochtends wakker maken? We schieten geen katten af omdat ze al onze vissen uit de tuin opeten?

Snap dat het vervelend is voor die mensen, maar komop het is 1 dag in het jaar (max 4) Neem aan dat dezelfde dieren ook bang zijn voor onweer dan?

Pfff zie die foto van dat katten leukje waar die hond doorheen wou, als dat ding een beetje fatsoenlijk was afgewerkt had dat beest zich ook niet open gehaald. Ze hebben er nog net geen scheermesjes op gezet. Zie overal scherpe stukken.

Waar blijven de positieve berichten over huisdieren dan. een paar dagen terug bij een demo geweest en iemand had zijn hond mee genomen en die heeft nergens last van gehad.

Waar blijven de positieve berichten over huisdieren dan. een paar dagen terug bij een demo geweest en iemand had zijn hond mee genomen en die heeft nergens last van gehad.

Toevallig vanochtend zo'n bericht op de radio gehoord. Daar hadden ze iemand van de dierenbescherming aan de lijn. Die vond allereerst dat vuurwerk gewoon moet kunnen met de jaarwisseling. Wat hem wel (terrecht) irriteerde was al het vroegtijdig afsteken. Maar hij raadde dus aan om je hond vooral mee te nemen naar shows, dan kunnen ze er aan wennen. Vond dat toch wel een opvallend advies. Kijk hier al een maandje of twee alle demo's enz. terug op tv met het geluid lekker hard. En de kat kijkt vrolijk mee, of gaat liggen slapen

Uiteraard zullen er huisdieren zijn die nooit zullen wennen aan harde knallen.

Maar over het algemeen kunnen de meeste dieren wennen aan zulke dingen. Het is maar net hoe je ze opvoedt.

Maar de meeste mensen kunnen zichzelf al niet opvoeden, laat staan een huisdier of kind.

Onze hond, kat en vogel reageert goed op het vuurwerk.

De hond gaat zelfs rustig op het vuurwerk af en vind het zelfs prachtig.
Het is een kwestie van juiste opvoeding ongeacht de leeftijd van het dier, ze zijn goed te trainen.

Het is voornamelijk onkunde en ontwetendheid van de gemiddelde baasje..

Hond van mijn vriendin is dol op vuurwerk. Bij een fonteintje staat hij al tegen het raam en het liefst duikt hij er bovenop.. Dat is dan weer niet heel handig maargoed :p

Mijn vader heeft 4 honden 1 moet er niet veel van hebben de andere 2 zal het een rotzorg zijn en 1 die is er helemaal gek van misschien nog wel meer dan wij allemaal:D

Wat ik vooral vreemd vind is dat iemand anders zijn huisdieren bang zijn. Ik heb een hond en een kat, maar die reageren hier nauwelijks op. Ook vroeger honden gehad die het gewend waren. Ik denk persoonlijk dat het meestal bij jezelf ligt en hoe je ermee omgaat.

Naja, hier een kat en een hond die er prima mee om weten te gaan. Ging gister een aardig blokje in de straat af, hond lag me verveeld aan te gapen en kat bleef rustig verder slapen. Zielig doen om het zielig doen die aandacht trekkerij op twitter.

Back
Bovenaan