Politie vindt illegaal vuurwerk op 400 adressen in Oost-Nederland: ‘Absolute koploper

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Politie vindt illegaal vuurwerk op 400 adressen in Oost-Nederland: ‘Absolute koploper

694

Op 400 adressen in Oost-Nederland zijn de afgelopen maanden pakketten illegaal vuurwerk bezorgd dat is ingekocht bij webshops in Polen. ,,Oost-Nederland is daarmee helaas een absolute koploper in het land”, zegt vuurwerkcoördinator van de politie Oost-Nederland, Jos Lummen.

De politie is begonnen alle adressen te bezoeken voor verder onderzoek. De bewoners wacht proces verbaal en een strafrechtelijke maatregel. Ze mogen zich ook vrijwillig bij de politie melden. ,,Misschien dat ze dan in het strafrechtelijk vervolg een pluspuntje verdienen”, aldus Lummen.

Poolse webshops
Uit onderzoek van een jaar lang, waarin de politie samenwerkte met Inspectie Leefomgeving en Transport, is gebleken dat Nederlanders massaal illegaal vuurwerk opkopen bij Poolse webshops. De Nederlandse en Poolse overheid hebben vervolgens de handen ineengeslagen, waarna Polen vier van de webwinkels heeft gesloten.

Het onderzoek leverde via gevorderde betalingsgegevens van banken meer dan duizend adressen op die pakketten vuurwerk hebben gekocht. Lummen zegt dat in Overijssel en Gelderland ongeveer 800 pakketten zijn bezorgd. Ze bevatten in verband met verzendkosten maximaal 10 kilo vuurwerk. In totaal betreft het volgens Lummen vele duizenden kilo’s die bij consumenten zijn bezorgd.

694

Verwoestende kracht
Lummen zegt dat het woord vuurwerk op de inhoud van deze pakketten niet van toepassing is. Hij spreekt over explosieven gezien de verwoestende kracht. De politieman laat een filmpje zien waarin een jongen vuurwerk afsteekt waarna hij het uitschreeuwt omdat zijn hand helemaal aan flarden is. Lummen wijst erop dat iemand die dit koopt niet alleen zich zelf, maar huisgenoten, de buren en de postbezorgers in gevaar brengen. ,,Ik heb zwaar illegaal vuurwerk aangetroffen onder een babyledikant”, zegt hij.

De opsporing van illegaal vuurwerk loopt bij de politie dit jaar via vier lijnen. De eerste is het opsporingsonderzoek naar de Poolse webshops en de afnemers. De tweede is het blokkeren van instagramsaccount die gebruitk worden voor de kleinere, illegale handel. De derde betreft de fysieke controles aan de grens en de vierde zijn onderzoek naar melding via Meld Misdaad Anoniem en de Centrale Inlichtingen Eenheid van de Politie.

694

Bestelbusje
Daarnaast zijn er toevallige vondsten, zoals die bij controle van een bestelbusje bij Enschede. In een pand in Enschede-Zuid vond de politie vervolgens 2.600 kilo vuurwerk, een van de grootste vondsten van de laatste jaren.

In totaal is dit jaar al 40.000 kilo illegaal vuurwerk in Nederland in beslag genomen. 10.000 daarvan lag in de provincies Overijssel en Gelderland (het politiegebied Oost Nederland). Lummen zegt niet te begrijpen waarom deze regio deze bedenkelijke positie heeft. ,,Meteen over de grens houdt het ook weer helemaal op”, constateert hij als hij Twente en de Achterhoek met het Duitse grensgebied vergelijkt.

Lummen strijdt al dertig jaar tegen illegaal vuurwerk. De handel erin richtte zich toen nog op relatief onschuldig vuurwerk aanbieden voor een lagere prijs dan in de winkel. ,,Er was een ongeschreven regel dat de handelaren geen zwaar vuurwerk leverden, zoals shells. Nu is de rem er volledig af. De illegale handel is rücksichtslos geworden. Het gaat alleen maar om zo snel mogelijk veel geld te verdienen. De shells van drie inch, die we vinden, zijn in feite een kleine bom.”

Hij wijt de ontwikkeling ook aan het gedrag van de consument. ,,Vuurwerk verdeelt de samenleving. Er zijn mensen die er niets van moeten hebben, maar aan de andere kant liefhebbers die steeds zwaarder spul willen. Je ziet het ook bij carbidschieten. Eerst gebeurde het met een verfblik, daarna een melkbus en nu is het een giertank”, beschrijft Lummen.

https://www.gelderlander.nl/home/po...in-oost-nederland-absolute-koploper~a742d177/

Politie bezoekt 400 adressen op zoek naar illegaal vuurwerk.

694

De politie bezoekt 400 adressen in Oost-Nederland op zoek naar illegaal vuurwerk. Vanuit die plekken zijn via Poolse webshops illegale explosieven besteld. ,,Oost Nederland is daarmee helaas een absolute koploper in het land”, zegt vuurwerkcoördinator van de politie Oost Nederland, Jos Lummen.

Politie voor de deur aan de Eekschillersweg in Nunspeet. De agenten hebben het adres gekregen van de landelijke politie. Hier woont iemand die illegaal vuurwerk heeft besteld. Hoe weet de politie dat? Simpel: het korps rolde de afgelopen tijd vier grote Poolse webshops op die via postpakketten illegale explosieven verstuurden.

Internet
De betalingen zijn via internet gedaan. De politie heeft al die rekeningnummers nagetrokken en zo ruim 2000 adressen verzameld, waarvan 400 in dit deel van het land. Bij elk van die adressen wordt door de regiokorpsen aangebeld. Zo ook in Nunspeet dus, waar aan die Eekschillersweg 44 kilo in beslag wordt genomen. De koper kan een proces-verbaal verwachten en krijgt mogelijk nog een taakstraf of boete.

Rondneuzen
Hoe gaan die bezoekjes in z’n werk? De politie belt gewoon aan en mag geen huiszoekingen doen, zoals na een ernstig misdrijf. Maar agenten mogen binnen wel rondneuzen. Volgens Robbert Salome van de politie wordt het vuurwerk dan vaak al gevonden. ,,Omdat het in grote dozen zit. Bovendien hebben wij het vuurwerk niet nodig om in te grijpen. We weten immers al zeker dat iemand het besteld heeft. Dat is al strafbaar. Want elk vuurwerk dat uit het buitenland komt, is per definitie illegaal.”

Salome stelt dat met het uit de lucht halen van de vier Poolse webshops – Bombashop, Ultrasshop, Pyrofans en Psycho-effect – zo’n 80 procent van de online handel platgelegd is. ,,Er zullen altijd websites tussendoor glippen. Maar hiermee is de handel wel een enorme slag toegebracht.” Dat gebeurde in samenwerking met de Poolse politie. Die arresteerde bijna veertig verdachten.

Niet opvallen
Jarenlang was het een kat en muis-spel met de Poolse verkopers van illegaal vuurwerk. ,,Wij proberen die pakketjes er tussenuit te pikken. We herkennen bijvoorbeeld de tape, de manier waarop het is ingepakt. En uit welk land de post verstuurd wordt. Toen ze dat ontdekten, zijn de verkopers het vanuit Duitsland gaan versturen. Daar kwamen wij dan weer achter. Vervolgens probeerden ze het bij de Bruna en Primera in Nederland. Alles om maar niet op te vallen. We hebben onlangs 2800 kilo bij een postkantoor onderschept.”

Bij de post werden de laatste maanden nog eens 130 pakketjes er tussenuit gehaald. In totaal is er nu 44.000 kilo in beslag genomen, bijna het dubbele van vorig jaar. Een toename die mede wordt veroorzaakt door alle huisbezoeken die nu plaatsvinden. ,,De online handel is heel gevaarlijk. Ten eerste omdat ook kinderen met een eigen rekening kunnen bestellen. Vroeger zouden die een auto hebben moeten regelen om de grens over te rijden, nu krijgen ze het thuisgestuurd. Dus tegen ouders zou ik willen zeggen: let op! Ten tweede zijn de pakketen zelf heel gevaarlijk. Cobra’s bijvoorbeeld, dat zijn bommen. Daar blaas je zo een auto mee op. Je moet er niet aan denken dat zo’n pakketje per ongeluk ontploft bij een servicepunt van de post of in de auto van een postbezorger.”

Speurhonden
Volgens PostNL is dit overigens nog nooit gebeurd. Bij dat bedrijf wordt zelfs met speurhonden naar verdachte pakketjes gezocht. ,,Wij mogen ze vanwege het postgeheim echter nooit zelf openen, dus dat gebeurt door de inspecteurs”, stelt een zegsvrouw.

Mensen die bij de illegale shops gekocht hebben, mogen zich ook vrijwillig bij de politie melden. ,,Misschien dat ze dan in het strafrechtelijk vervolg een pluspuntje verdienen”, aldus Lummen. Hij zegt dat in Overijssel en Gelderland ongeveer 800 pakketten zijn bezorgd. Ze bevatten in verband met verzendkosten maximaal 10 kilo vuurwerk. In totaal betreft het volgens Lummen vele duizenden kilo’s die bij consumenten zijn bezorgd.

Duidelijk werd dat de politie moeite heeft om al het gevonden illegale vuurwerk op tijd op te halen, omdat daarvoor speciale voertuigen nodig zijn. ,,Dat speelt inderdaad op sommige plekken. Vooral wanneer we bij toeval op vuurwerk stuiten. Bij de huisbezoeken weten we van te voren dat we iets kunnen verwachten.”

https://www.destentor.nl/zwolle/pol...ssen-op-zoek-naar-illegaal-vuurwerk~a9549b14/

Op de 3de foto zie ik toch leuke merken langs komen, hoops piro-art en katan. Denk dat dit echt van een liefhebber moet zijn geweest.

"dat Nederlanders massaal illegaal vuurwerk opkopen"

Jaja, als je een beetje fatsoenlijke Nederlander bent dan haal je ladingen vuurwerk uit Polen. Als je het niet doet hoor je er echt niet meer bij hoor...

"Er zijn mensen die er niets van moeten hebben, maar aan de andere kant liefhebbers die steeds zwaarder spul willen."

Jaja, ook lekker alle liefhebbers over 1 kam scheren. Kom je iemand tegen die vuurwerk afsteekt? Ga er maar meteen vanuit dat hij ook mortierbommen en handgranaten uit Polen thuis heeft liggen...

Ik erger mij eraan dat hij zegt dat er twee kampen zijn. Aan de ene kant die mensen die tegen vuurwerk zijn en aan de andere kant mensen die liefhebber zijn van vuurwerk die alsmaar zwaarder spul wil hebben.

Dus zijn er in zijn ogen geen mensen die liefhebber zijn en tevreden zijn met het legale spul?? Iedere liefhebber over een kam scheren? Wordt er kotsmisselijk van.

Lummen strijdt al dertig jaar tegen illegaal vuurwerk. De handel erin richtte zich toen nog op relatief onschuldig vuurwerk aanbieden voor een lagere prijs dan in de winkel. ,,Er was een ongeschreven regel dat de handelaren geen zwaar vuurwerk leverden, zoals shells. Nu is de rem er volledig af. De illegale handel is rücksichtslos geworden. Het gaat alleen maar om zo snel mogelijk veel geld te verdienen. De shells van drie inch, die we vinden, zijn in feite een kleine bom.”

Mijn irritatie zit 'm met name in bovenstaande stuk. Allereerst klopt het gewoon niet gelet op de situatie 30 jaar geleden (BEX?) en daarnaast ontbreekt weer iedere vorm van 'zelfreflectie'. De overheid is hoofdschuldige aan de rucksichtslose handel. Naief om te denken dat de illegale koop/handel met een Vuurwerkbesluit uit 2002 zou verminderen. Het tegendeel is waar: het is alleen maar (in kracht) toegenomen. Mensen vinden hun weg wel.

Detail: grote vondst aldus de politie, topje van de ijsberg als je het mij vraagt. Het is niet tegen te houden.

Ik heb ook zon brief gehad
Maar nu komt het op ultrashop kon je ook
Stickers bestellen/kleding enso
Dat hebben wij dus besteld voor ons voetbal club
Benieuwd of ze aan me deur komen
Kan ik ze het leuke nieuws vertellen:p

Ik heb ook zon brief gehad
Maar nu komt het op ultrashop kon je ook
Stickers bestellen/kleding enso
Dat hebben wij dus besteld voor ons voetbal club
Benieuwd of ze aan me deur komen
Kan ik ze het leuke nieuws vertellen:p

Dat smoesje zullen vast meer mensen gebruiken ;)

Ze kunnen toch zien wat ik besteld heb?
Denk je nou echt dat ik zo dom ben om dingen op me eigen adres te bestellen
Ik bestel uberhaupt niet online dingen kwa vuurwerk
Ze mogen komen hoor niks te verbergen

Ze kunnen toch zien wat ik besteld heb?
Denk je nou echt dat ik zo dom ben om dingen op me eigen adres te bestellen
Ik bestel uberhaupt niet online dingen kwa vuurwerk
Ze mogen komen hoor niks te verbergen

het is beter om gewoon laurence te negeren :kerst:

alleen een brief of ook een boete/straf vervolging ?
want dan gaan er best veel liefhebbers niet blij worden.

Staat dat ze het gaan onderzoeken en dat de bank niet van gedient is om aan illegale shops betalingen te doen en dat ze zelf ook nog met maatregelen kunnen komen bv dat je een andere bank mag gaan zoeken.
Staat ook in dat ze je in de gaten houden en dat je eventueel vervolgd kan worden.
Ik weet alleen niet hoe ze nou aan pyromarket gegevens komen?
Of zouden ze alle poolse betalingen opgevraagd hebben bij de banken?

ACH alles verplaatst zich nu weer naar Handel via schaftketen ed werkplaatsen net als vroeger .enige voordeel voor de overheid is dat er geen jeugd met computer dit soort spul besteld.

Staat dat ze het gaan onderzoeken en dat de bank niet van gedient is om aan illegale shops betalingen te doen en dat ze zelf ook nog met maatregelen kunnen komen bv dat je een andere bank mag gaan zoeken.
Staat ook in dat ze je in de gaten houden en dat je eventueel vervolgd kan worden.
Ik weet alleen niet hoe ze nou aan pyromarket gegevens komen?
Of zouden ze alle poolse betalingen opgevraagd hebben bij de banken?

zou goed kunnen dat ze een overzicht hebben opgevraagd van de rekeningen van pyromarket van de
afgelopen jaren, er gaat ook aardig wat tijd inzitten bij de politie om alles uit te zoeken.

Er is een complete coke oorlog met zware wapens en granaten en de politie heeft zoveel capaciteit over voor het vuurwerk ? deze prioriteiten verbazen me wel

Back
Bovenaan