Raad: kabinet doet te weinig aan veiligheid rond vuurwerk.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat het kabinet te weinig maatregelen neemt tegen de overlast door vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) ziet niets in een landelijk verbod op consumentenvuurwerk zoals vuurpijlen en knalvuurwerk. Dat zou onhaalbaar zijn.

Volgens de OVV wordt daarmee de belangrijkste aanbeveling genegeerd uit het rapport dat de organisatie vorig jaar publiceerde over veiligheidsrisico's bij de jaarwisseling.

Gemiddeld een vuurwerkdode

"Het kabinet wil vuurwerk pas verbieden als blijkt dat andere maatregelen niet werken. De Raad is echter van mening dat de huidige maatregelen niet leiden tot een structurele daling van slachtoffers, incidenten en schade", aldus de OVV in een persbericht.

Jaarlijks overlijdt in Nederland gemiddeld één persoon door incidenten met vuurwerk. Daarnaast vallen er honderden gewonden. Afgelopen jaarwisseling moest 434 mensen worden behandeld op de spoedeisende hulp vanwege vuurwerkongevallen.

"Lokaal maatwerk, geen landelijk verbod"

Minister Grapperhaus kondigde in juni al aan dat gemeenten zelf kunnen besluiten een vuurwerkverbod in te stellen.

"Dit vereist lokaal maatwerk. Geen landelijk verbod", zei hij. Of het ooit komt tot een landelijk vuurwerkverbod, laat Grapperhaus afhangen van het aantal incidenten en slachtoffers. Daarin ziet hij een dalende lijn. Vijf jaar geleden vielen er nog bijna 800 vuurwerkslachtoffers.

https://nos.nl/artikel/2261205-raad-kabinet-doet-te-weinig-aan-veiligheid-rond-vuurwerk.html

"Dit vereist lokaal maatwerk. Geen landelijk verbod", zei hij. Of het ooit komt tot een landelijk vuurwerkverbod, laat Grapperhaus afhangen van het aantal incidenten en slachtoffers. Daarin ziet hij een dalende lijn. Vijf jaar geleden vielen er nog bijna 800 vuurwerkslachtoffers.

Dat is wel een mooie alinea.

800 slachtoffers op een aantal van 17 miljoen is toch niks. De helft daarvan is sowieso niet ernstig, misschien slechts een verbrande hand of vinger. Hoeveel slachtoffers vallen er dagelijks in Nederland door diverse ongelukken? Ik denk dat dit aantal hoger is dan 800.

ieder jaar overlijd er ook iemand die tijdens haar zomervakantie, tijdens de wintersport diverse slachtoffers met breuken en sommige blijvend letsel. We gaan de skivakanties maar eens verbieden want men blijft maar vallen en botten breken.
En de snackbar gooien we ook een slot op, al die dicht geslipte vaten en obesitas levert een boel ellende en overlast op.
Al die vliefgtuigen boven ons hoofd geeft zoveel overlast en milieuvervuling dat we dat ook maar eens gaan verbieden (ooooh nee die gingen juist uitbreiden)

Die OVV zijn ook net kleine kinderen, blijven maar doormekkeren en doorjammeren, er wordt eens niet klakkeloos gesluisterd naar hun “proffesionele” advies en de wereld lijkt te klein. Straks gaan ze nog demonstreren..

Ik vind dat ze dit jaar wel veel meer bezig zijn met berichten/ onderzoeken die negatief over vuurwerk zijn. Veel meer dan andere jaren en daar maak ik mij best wel zorgen om. Meestal waren dit de maanden januari, februari en maart en daar na was het stil......

Ik vind dat ze dit jaar wel veel meer bezig zijn met berichten/ onderzoeken die negatief over vuurwerk zijn. Veel meer dan andere jaren en daar maak ik mij best wel zorgen om. Meestal waren dit de maanden januari, februari en maart en daar na was het stil......

Valt mij ook op, hopelijk is dit niet de druppel. Een beetje zorgwekkend is het idd wel

Back
Bovenaan