Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 41
  1. #1
    VWC-Lid mitchy112's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 december 2008
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 3 posts

    Hoe vuurwerk focussen

    Iedereen weet natuurlijk dat als je automatisch focussen aanzet dat dit niks wordt.
    Sommige mensen hebben vuurwerkmodus op hun cam maar daar waag ik mij niet aan want dan krijg je zo'n gloed over de sterren.
    Dus ik had gehoord dat je met manual focus ook veel betere kwaliteit kreeg.
    Het enige wat ik ervan heb gehoord is iets met oneindig focus...
    Kan iemand me hier wat meer over uitleggen?

  2. #2
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    volledig Inzoemen op een lichtbron op zelfde afstand als jouw afstand van het vuurwerk daarop scherpstellen en klaar ben je
    Gerwin

  3. #3
    VWC-Lid mitchy112's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 december 2008
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 3 posts
    ok dankje gerwin

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2009
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    1.256
    Thanks
    1.362
    731 waarderingen in 273 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin Bekijk bericht
    volledig Inzoemen op een lichtbron op zelfde afstand als jouw afstand van het vuurwerk daarop scherpstellen en klaar ben je
    En als die er nu niet is of misschien te zwak qua licht, zet je de (film-)camera dan wel op oneindig? Welke instellingen zou men dan kunnen gebruiken (verschild wss per camera of die dan de betreffende instellingen wel instelbaar heeft, tenminste dat denk ik)? Zijn er mss enkele mogelijke standaard basis instellingen te noemen van waaruit men verder kan bijstellen naar ieders eigen merk en type camera?

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 februari 2009
    Berichten
    51
    Thanks
    1
    0 waarderingen in 0 posts
    Hier even 2 plaatjes om het verschil te zien tussen handmatig scherpstellen en "oneindig".

    Oneindig:


    Handmatig:

    U ziet het verschil. Handmatig scherpstellen is stukken beter!


    (Met dank aan de locale lantaarnpaal.)

  6. #6
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    scherpstellen doe je het beste bij dag licht natuurlijk. En dit doe je het beste op bijvoorbeeld op de plek waar je wil gaan filmen\fotograferen. ik zelf stel scherp op de vuurwerk artikelen die het dichtste bij staan. inzoomen, en scherpstellen, uitzoomen. en je staat altijd scherp.



    Vaak heb je inderdaad geen daglicht. in de zomer kun je dan nog profiteren van het schemerlicht. ook dan kun je nog (handmatig) scherp stellen met wat geduld.

    als het dan echt helemaal donker is dan wordt het inderdaad wat moeilijker. Maar er is altijd wel iets van een kunst lichtbron zoals een lantaarnpaal of zo in de buurt. Wat je ook nog kun doen is, voor video cameras. de hele handel zoals iris open, shutter speed om laag (bv 1/3) en color gain zo hoog mogelijk, om zo alles zo licht mogelijk de zetten zodat je toch nog iets ziet op je scherm of zoeker. Zo kun je nog redelijk scherp stellen zoals boven beschreven. Vaak zitten (een deel van) deze functies wel op de wat duurdere cameras alleen.

    Voor foto cameras is de truuk wat eenvoudiger.. scherp stellen.. foto nemen en je sluiter tijd zo lang mogelijk open houden zodat de foto heel erg licht wordt. en je zo kunt zien of je scherp staat.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  7. #7
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    Voor foto cameras is de truuk wat eenvoudiger.. scherp stellen.. foto nemen en je sluiter tijd zo lang mogelijk open houden zodat de foto heel erg licht wordt. en je zo kunt zien of je scherp staat.
    Nou, daar zitten wel wat addertjes onder het gras...
    Bij mijn camera kan ik meer instellen met foto's, dan met video's. Dus als ik met F8,0 scherpstel (wat nogal makkelijk is door de grote depth of field (DoF)), en daarna switch naar filmen waarin ik géén diafragma voorkeur kan instellen, is de kans groot dat de film onscherp is, door het grotere diafragma en dus de kleinere DoF.
    Verder vraag ik mij af of mijn camera 'onthoudt' hoe de focus staat, als ik switch van foto naar film, en/of als ik mijn camera uit zet.
    Een ander probleem bij mijn camera, is dat de (manuele) focus verandert, als ik in- of uitzoom. Als het beeld ingezoomd helemaal scherp is, kan ik er zeker van zijn dat het beeld ONscherp is als ik weer uitzoom.

    Ik moet eigenlijk meer experimenteren met mijn cam 's nachts, maar ik krijg vooralsnog het beste resultaat door gewoon in de film modus met de liveview scherp te stellen op bv. een lantaarnpaal op gelijke afstand als het vuurwerk. Vaak kom ik dan uit op "oneindig" en dan een stapje terug.

  8. #8
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    Graag wil ik me ook even in de discussie mengen.....

    Ik heb namelijk een probleem met me videocamera tijdens het filmen.
    De camera staat tijdens het filmen niet op autofocus, maar wanneer er tijdens de show een kleine pauze is zeg 2sec, dan begint de camera uit zich zelf dingen scherp te stellen /focussen . Weet iemand hoe dit komt ? en beter nog hoe zou ik dit kunnen verkomen ?
    Alvast bedankt
    Gr stefan

  9. #9
    VWC-Lid markmt5's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Berichten
    127
    Thanks
    449
    127 waarderingen in 60 posts
    @ Stefantvs: je was me voor .
    Dit probleem heb ik ook, en weet niet direct een oplossing te vinden.
    Ik ben in bezit van een Panasonic SDR-H280 eventueel voor de geintreseerde

  10. #10
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    Hier even 2 stukkjes , zo is het miss wat duidelijker.
    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  11. #11
    VWC-Lid mitchy112's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 december 2008
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 3 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefantvs Bekijk bericht
    Hier even 2 stukkjes , zo is het miss wat duidelijker.
    movie
    Hmm raar, geen last van gehad, maar misschien komt het omdat je de presets gebruikt.
    Had jij geen HF200?
    Gebruik dan even de vuurwerkstand, dan vanuit daar alles instellen, dan zou die dat niet meer moeten doen.

  12. #12
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    hey mitchy bedankt voor het meedenken.
    Ik heb een canon hf100 , vuurwerkmodus zit er zover ik weet niet op, en wat bedoel je precies met presets ? Alsvast bedankt voor het mee denken, want ik heb het probleem nogsteds , en de donkere maanden gaan dr weer aankomen, dus genoeg filmpjes maken, en die moeten dan wel goed zijn naatuurlijk. Gr stefan

  13. #13
    VWC-Lid mitchy112's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 december 2008
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 3 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefantvs Bekijk bericht
    hey mitchy bedankt voor het meedenken.
    Ik heb een canon hf100 , vuurwerkmodus zit er zover ik weet niet op, en wat bedoel je precies met presets ? Alsvast bedankt voor het mee denken, want ik heb het probleem nogsteds , en de donkere maanden gaan dr weer aankomen, dus genoeg filmpjes maken, en die moeten dan wel goed zijn naatuurlijk. Gr stefan
    Nou als de hf100 hetzelfde werkt als de HF20(0), dan moet je als je gaat filmen eens kijken links van het lcd schermpje zit onder het joystickje een ronde knop met tune erop die moet je drukken zal wel ff fotootjes schieten momentke
    Eerste is waar de knop zit
    Tweede knop je moet kiezen in het menu
    Derde is waar de vuurwerkmodus zitten, kan anders zijn bij jou, maar dan moet je er gewoon de laatste pakken en dan kun je nog vuurwerkmodus kiezen ;)
    Laatst gewijzigd door mitchy112; 14 oktober 2010 om 19:59

  14. #14
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Stefan,
    Ik heb je camera een beetje bekeken toen Arjan hem gebruikte in Tiel bij GBV Het lijkt erop dat je camera alleen autofocus heeft. Dat autofocus is op je filmpje ook duidelijk te zien: de camera blijft in de duisternis zoeken naar een punt om op te focussen. Vuurwerk filmen met autofocus is verdraaid verrot. Je bent eigenlijk genoodzaakt om manual focus te gebruiken, en dus zelf scherp te stellen.
    Nu lijkt jouw camera dus geen manual focus te hebben. Dus kan je hem daar niet op zetten. Dus zal je altijd in autofocus filmen en zal je altijd dat "cam probleem" houden...niets aan te doen. Je camera weet niet waar hij op moet focussen; dat kun je hem niet vertellen.

  15. #15
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul Bekijk bericht
    Stefan,
    Ik heb je camera een beetje bekeken toen Arjan hem gebruikte in Tiel bij GBV Het lijkt erop dat je camera alleen autofocus heeft. Dat autofocus is op je filmpje ook duidelijk te zien: de camera blijft in de duisternis zoeken naar een punt om op te focussen. Vuurwerk filmen met autofocus is verdraaid verrot. Je bent eigenlijk genoodzaakt om manual focus te gebruiken, en dus zelf scherp te stellen.
    Nu lijkt jouw camera dus geen manual focus te hebben. Dus kan je hem daar niet op zetten. Dus zal je altijd in autofocus filmen en zal je altijd dat "cam probleem" houden...niets aan te doen. Je camera weet niet waar hij op moet focussen; dat kun je hem niet vertellen.
    Mensen, ik gooi hem dalijk naar beneden
    Neej bedankt voor het meedenken darksoul ! , tjah dan maar toch eens voor een nieuwe gaan kijken. Maarjah het enigste waarmee de camera last heeft is dus met die pauze`s tijdens de demo`s, tijdens normale shows is het opzich niet een heel groot probleem, maar de cake na cake filmpjes daar houdt ie niet zo van.
    Dus een oproep aan alle schieters van shows, knal alles gewoon snel de lucht in

    Darksoul nogmaals bedankt voor het meedenken.

    Mitchy jij ook bedankt natuurlijk
    Bij de eerst volgende show ga ik even kijken naar de instellingen.
    Maar ik heb echt al heel veel instellingen geprobeerd, maar ik zal het zien en de resultaten hier posten natuurlijk.

    Gr stefan

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •